Martin Michálek Martin Michálek  – 8. 8. 2016

Google Search Console je monitorovací nástroj ověřující provedení webu z pohledu vyhledavače. Možná Search Console znáte jako „Webmaster Tools“, dříve se tak jmenoval.

Pomáhá odhalit problémy v těchto oblastech:

  • procházení googlebotem (např. špatně nastavené robots.txt),
  • indexování webu (např. počet indexovaných stránek),
  • zobrazování ve výsledcích vyhledávání (např. špatně nastavená strukturovaná data – Rich Snippets),
  • zobrazení stránky v prohlížečích (třeba chyby v použitelnosti na mobilních zařízeních).

Pokud spravujete nějaký web a v Google Search Console není registrovaný, běžte to hned udělat. Je to opravdu zásadní nástroj.

Jak začít?

  1. Vložte web
    Ověření vlastnictví webu je jednoduché. Google nabízí několik možností: meta značky do hlavičky, nahrání souboru na FTP, úprava DNS záznamu nebo propojení s Google Analytics. To je poslední je nejméně bolestné a navíc usnadní propojení mezi Search Console a Analytics, což je další věc, kterou chcete.
  2. Vložte mapu webu
    U větších webů je rozhodně potřeba ji mít. Obvykle se jmenuje sitemap.xml. Mám ověřeno, že to může až znásobit počet indexovaných stránek a příjemně se projevit na návštěvnosti. (V menu vyberte Procházení > Soubory Sitemap)
  3. Přidejte další uživatele
    Data se určitě budou hodit i vašim kolegům, hlavně markeťákům a vlastně všem, kteří trochu rozumí technikáliím. („Uživatelé a vlastníci služby“ v nastavení konkrétního webu nebo „Spravovat službu“ ve výpise všech webů)

Mohou se hodit i další nastavení. Třeba vyloučení parametrů v URL adresách jako např. ?search=, ?page= atd. (V menu Procházení > Parametry adres URL). Obvykle to ale není potřeba.

Google Search Console už pak funguje sám, jen ji jednou za čas navštivte

Pokud nástroj narazí na problém, který považuje za zásadní, pošle vám e-mail. Například i ve chvíli, kdy web vůbec nejede.

Doporučuji Search Console navštívit alespoň jednou měsíčně a podívat se, jestli vám nezobrazuje zprávy, které jsou méně důležité. Ty se totiž vypisují jen v rozhraní.

Není vůbec od věci si jednou za čas proklikat celé rozhraní nástroje. Obvykle se o svém webu dozvíte něco zajímavého. Nebo zjistíte co Google chystá. V poslední době se třeba v rozhraní objevily nástroje pro bezpečnostní audit nebo Google AMP stránky, které ale v českém Google zatím nefungují.

Kvalita stránky (Page Experience)

V části „Kvalita stránky“ zobrazovala Google Search Console stav metrika Core Web Vitals s dalšími složkami signálů uživatelského zážitku, jako je zabezpečení HTTPS, stav bezpečného prohlížení nebo přívětivost pro mobilní zařízení.

Dnes už to neplatí a rychlost zůstává jen v sekci „Rychlost“ nebo „Core Web Vitals“.

V reportu „Core Web Vitals“ Google Search Console počet vyhovující a případně nevyhovujících URL z pohledu metrik Web Vitals:

Proklikem se pak dostaneme na už známý report podílu vyhovujících a nevyhovujících stránek.

Více o měření rychlosti Google najdete v textu o Google Page Experience.

Jaké problémy vám může Search Console odhalit, když budete nástroj důsledně sledovat?

(Pozn: Tato část zohledňuje spíše starší verzi Search Console. Aktualizace textu je v plánu.)

V části menu zvané Kontrolní panel získáte jen základní přehled pro rychlou orientaci. Doporučuji ovšem proklikat vše a hlavně níže uvedené reporty:

Daří se googlebotu procházet váš web?

  • Jak Google indexuje obsah mapy webu (sitemap.xml)? Ideálně stejný počet u odesláno a indexováno.
    (Procházení > Soubory Sitemap)
  • URL adresy, které jste zrušili nebo zapomněli přesměrovat.
    (Procházení > Chyby procházení)
  • Možné chyby v robots.txt.
    (Procházení > Nástroj na testování souborů robots.txt)
  • Nevidí Google váš web jinak než návštěvník?
    (Procházení > Načíst jako Google)

Jak se vaše stránky zobrazují ve vyhledávání?

  • Nemáte problémy s meta značkou description nebo title? Problémem bývájí duplicitní, krátké či příliš dlouhé značky description a title.
    (Vzhled vyhledávání > Vylepšení kódu HTML)
  • Jsou správná vaše strukturovaná data – Rich Snippets?
    (Vzhled vyhledávání > Strukturovaná data, pokud je nepoužíváte či se v nich nevyznáte, můžete zkusit nástroj Vzhled vyhledávání > Zvýrazňovač dat který se strukturovanými daty pomůže.)

Jak dobře je váš web udělaný?

  • Ověřte si, zda vstupní klíčová slova odpovídají tomu co chcete.
    (Návštěvnost z vyhledávání > Analýza Vyhledávání)
  • Je váš web použitelný v mobilech tak, abyste v mobilním vyhledávání dostali značku „Optimalizováno pro mobily“?
    (Návštěvnost z vyhledávání > Použitelnost v mobilních zařízeních)

Informací, které můžete z Console vymámit je samozřejmě daleko více: díky ní můžete odhalit ruční penalizaci webu nebo špatně nastavené vícejazyčné weby. Podívejte se na galerii screenshotů, které shromažďuje Pavel Ungr a jeho kolegové.

Na závěr: Search Console je zásadní nástroj pro získání informací o svém webu a řešení problémů. Google jej v rámci své podpory pro webmastery komunikuje jako první místo, kam byste se v případě potíží měli obrátit. Přeji vám, aby jich bylo co nejméně.

Alternativy pro další vyhledavače

  • Seznam zatím nabízí jen jednoduchý kontrolní formulář.
  • Pokud máte větší web nebo nezanedbatelnou návštěvnost z Bingu, doporučuji vaší pozornosti Bing Toolbox.

Na článku spolupracovali: Daniel StřelecPavel Ungr, SEO konzultant.