Google Analytics: průvodce měřením pro webové vývojáře

Podíváme se co v Analytics mohou vývojáři sledovat, na užitečné nástroje a nutné základy práce s daty.

Vše v jednom: skvělý Technical Performace Dashboard

Pokud si do Analytics přidáte tuto palubní desku, získáte Analytics-konečně-zábavné-pro-vývojáře™, to vám garantuji.

Technical Performace Dashboard

Technical Performance Dashboard od Vigetu vám z nitra Analytics vytáhne aktuální údaje týkající se rychlosti načítání, prohlížečů a podílu mobilních zařízení. Tu část statistik, která zajímá právě vás.

Trackomatic: další čísla pro vývojáře

Mimochodem, Viget jsou také autory pluginu Trackomatic. Ten vám bude do událostí v Analytics ukládat další zajímavé hodnoty. Například:

  • Velikost viewportu: rozměry vnitřku okna prohlížeče, nikoliv rozlišení obrazovky, které nás příliš nezajímá.
  • First Input: čím uživatelé „klikají“ na vaší stránce – myší, dotykem, klávesnicí… ?
  • Site Exit: kam uživatelé odcházejí?
  • Javascript Error: výborný report návštěv, které skončily chybou ve skriptu.

Statistiky pro webové vývojáře vestavěné v Google Analytics

Rychlost webu

  • Přehledy najdete v rozhraní Analytics pod Chování > Rychlost webu.
  • Hodí se vidět Časování stránek napříč různými kontexty: prohlížeči, regiony atd.
  • V Časování uživatelů mohou být vaše vlastní měření. Například: jak rychle se načetl konkrétní obrázek nebo kdy se stáhly fonty z Google Fonts. Je to potřeba nastavit.
  • Standardně se pro měření rychlosti používá jednoprocentní vzorek vašich zhlédnutí stránky. Pokud to chcete jinak, je potřeba měřit s jiným nastavením. Ja například používám 'siteSpeedSampleRate': 50.

Mimochodem, o dalších nástrojích pro analýzu rychlosti načítání píšu ve speciálním článku.

Prohlížeče, operační systémy, mobilní zařízení

  • Menu: Technologie > Prohlížeč a pak odkazy nad tabulkou.
    Zdejší statistiky se hodí pro zjištění, zda technické vybavení vaší cílové skupiny není v něčem specifické. (Starší, ale povětšinou pořád platné články k prohlížečům: Stav trhu mobilních prohlížečů a Proč podporovat i prohlížeče pod pětiprocentní hranicí podílu).
  • V menu Cílové publikum > Mobilní zařízení > Přehled najdete momentální podíl desktopu, tabletů a mobilů.
    Někde tam uvidíte i přehled nejpoužívanějších mobilních zařízení, ale těch je mnoho, takže to obvykle k ničemu nebývá. Může snad jen sloužit jako rada jaké si koupit zařízení pro testování responzivních webů.

Tipy pro práci s Analytics

Všechny zásadnější změny zapisujte do poznámek

Analytics disponují výborným nástrojem pro evidenci zásadních změn v historii webu. Poznámky najdete v menu Administrátor > Výběr dat > Poznámky nebo přímo v přehledech vpravo po kliknutí na šipku pod grafem.

Kromě vývojářských aktivit – jako je nasazení větší aktualizace nebo optimalizace rychlosti – se samozřejmě hodí i pro další větší změny kolem webu (úprava designu, publikování zásadnějšího obsahu…). Marketingové aktivity je lepší měřit pomocí URL s parametry.

Nechávejte si posílat e-mailové reporty

Předpokládám, že jako vývojáři nebudete rozhraní Analytics navštěvovat zrovna každý den. Hodí se ale nastavit si vlastní upozornění a e-mailové reporty. (Administrátor > Výběr dat > Vlastní upozornění / Naplánované e-maily nebo v přehledech nahoře). Příklady: nárůst počtu mobilních uživatelů, pomalé načítání webu nebo snížení podílu starých prohlížečů pod požadovanou úroveň.

Ladění: Analytics tajemství zbavená

Možnosti jak Analytics debugovat je docela dost:

  • Analytics Debugger – rozšíření pro Chrome, které pro základní ladění úplně stačí. Výsledky zobrazuje v konzoli DevTools.
  • Ladící verzi Analytics: analytics_debug.js. Volejte ji v měřícím kódu a opět otevřete konzoli v DevTools.
  • WASP.inspector – komplexní rozšíření do Chrome DevTools pro průzkum všech doplňků stránky. Nejen pro Analytics, ale i Tag Manager nebo Facebook kódy.
  • Event Tracking Tracker – ladění ukládání událostí do Analytics. Ty nezmizí ani při přechodu na jinou stránku.

Analytics Debugger

Single Page apky a měření zhlédnutí „stránky"

Analytics standardně změří zhlédnutí stránky jen při konvenčním postupu, kdy se každá nová stránka načítá se serveru na vlastním URL.

Pokud měníte URL z Javascriptu, pak to Analytics nepoznají a novou pageview nezapočtou. Musíte jim to výslovně říct. Takže ke každé změně URL javascriptem dávejte kód podobný tomuto:

ga('send', 'pageview', '/new-page.html', {'title': 'Nová stránka'} );

Více v podrobnějším článku od H1.cz.

Vlastní reporty: například ukládání breakpointu

Do Analytics si můžete uložit co chcete. V některých případech může být například užitečné měřit aktivní breakpoint:

var breakpoints = {
  sm: '(max-width: 767px)',
  md: '(min-width: 768px) and (max-width: 991px)',
  lg: '(min-width: 992px) and (max-width: 1199px)',
  xl: '(min-width: 1200px)'
};

Object.keys(breakpoints).forEach(function(breakpoint) {
  var mql = window.matchMedia(breakpoints[breakpoint]);
  if (mql.matches) {
    ga('set', 'dimension1', breakpoint);
  }
});

Tuhle vychytávku mám z prezentace Philipa Waltona Google Analytics for Web Developers, která je skvělá úplně celá a rozhodně si ji projděte.

Dosavadními postupy získáme dost dat. Teď ještě, abychom je nějak uměli vyhodnocovat.

Jak číst čísla z Analytics? Úplné základy

Pokud se nepovažujete za odborníka nebo odbornici, na vyhodnocování čísel si raději nějaké najděte. Opět platí, že mylnými závěry můžete nasekat zbytečné chyby.

Data vždy berte s rezervou. I když Analytics umí rozumně odfiltrovat roboty a spam, nedůvěřujte jim bezhlavě.

Co je vlastně ta „návštěva", kterou vidím v rozhraní Analytics?

Analytics operují s pojmy uživatel, návštěva a hit, což je například interakce se se stránkou. Jeden uživatel může během dne udělat více návštěv a v rámci každé z nich pak mnoho hitů.

Je důležité vědět, že k ukončení návštěvy a startu nové dochází v případě dvou návštěv na těchto hranicích: půlnoc, 30 minut nečinnosti uživatele, příchodu uživatele z jiného zdroje.

Analytics měří návštěvy standardně jen mezi při přechodu mezi jednotlivými stránkami. Více informací o pojmu návštěva najdete v kurzu Jana Tichého na Seduo.

Jak porovnávat data?

Vždy analyzujte větší časový úsek. Při porovnávání období také vedle sebe dávejte stejně období stejného typu. Pozor na sezonnost, online nebo i offline marketing, pozor na jiný počet vikendů a svátků v období a tak dále.

Vlastní výběry dat pro vývojáře

V rámci jedné služby si můžete nastavit různé Výběry dat. Zde si můžete sestavit přehledy, provést jiná nastavení, přičemž výchozí výběr dat zůstane zachován. Můžete si pak třeba:

  • nastavit jiné cíle – třeba konkrétní rychlost načtení stránky
  • použít jiné poznámky, filtrace, upozornění
  • nastavit uživatele pouze do vymezeného výběru dat

Vlastní segmenty

V reportech lze přidat další segment (nahoře je volba + Přidat segment, která po kliknutí umožní vybrat z možností). Vyberete si část vaší návštěvnosti, kterou pak můžete porovnávat s jinou částí. Výchozí segment je pochopitelně „Všichni uživatelé“.

Pro začátek vám budou stačit přednastavené segmenty. Segmentem mohou být třeba návštěvy z mobilních zařízení nebo návštěvy, během nichž se na webu něco zakoupilo.

Jen pozor na vzorkování, tedy výběr dat. Při použití segmentu se může stát, že vidíte třeba jen 10 % návštěv.

Shrnutí základního použití Google Analytics pro vývojáře

  • Naučte se Analytics správně vložit.
  • Nainstalujte si Technical Performance Dashboard a sledujte čísla o rychlosti webu, prohlížečích a dalších technických aspektech.
  • Zásadnější změny zapisujte, nechte si posílat e-mailové reporty.
  • Využívejte nástroje pro debugování Analytics.
  • Nastavte měření i tam, kde se nemění URL adresa.
  • Naučte se data správně číst, porovnávat a vyhodnocovat.

Na článku spolupracovali: Daniel Střelec a Miroslav Pecka.

Komentáře