Martin Michálek Martin Michálek  – 3. 10. 2018

Pokud používáte BEM nebo jinou komponentovou metodiku v CSS, byl by zázrak když byste nenarazili na problém stylování přes rodiče. Takřka filozofický problém.

Vezměme, že máme tuhle komponentu se zeleným tlačítkem:

.button {
  padding: 1rem;
  color: LimeGreen;  
  border: 1px solid currentColor;
  background: transparent;
}

Používáme ji vesele globálně pro celý projekt. Když tu nám náladu zkazí požadavek na vložení tlačítka do žluté sekce:

<div class="section">
  <button class="button">
    Button
  </button>
</div>

Její CSS kód nám říká, že barva „tlačítková zelená“ nepůjde se zlatou příliš dohromady:

/* section.css: */

.section {
  background: gold;
  padding: 2rem;
}

Začneme se kroutit (a někteří hroutit), protože už zase přišla ta chvíle, kdy si pokazíme komponentový přístup, dosud čistý jako studánku.

Komponentový přístup

Pokud bychom se chtěli úzkostlivě držet předpisů metodiky OOCSS se zápisem v BEM, zřejmě bychom skončili u přidání modifikátoru do komponenty button.css:

/* button.css: */

.button--darker {
  color: DarkGreen;
}

Tohle by bylo naprosto v pořádku, pokud by šlo o znovupoužitelný modifikátor komponenty Button.

Co ale v případě jednorázové modifikace pro konkrétní kontext – není to už pak trochu přitažené za vlasy? Vytváříme modifikátor komponenty jen pro potřeby jednoho kontextu. Nemluvě o tom, že design našeho projektu vůbec nemusí být vymyšlený komponentově… Že v tom designér nebo designérka žádný systém nemají, i když bychom móóc chtěli.

Pak se stane něco špatného. Náš milý kolega programátor si přečte HTML, které mu navrhujeme…

<div class="section">
  <button class="button button--darker">
    Button
  </button>
</div>

… vyleze kvůli tomu ze své temné sluje, aby nám mlčky zaťukal na rameno a pak sám sobě na čelo. Načež prohlásí něco ve smyslu, že přeci nebude přidávat třídu na tlačítko podle toho, kde se zrovna vyskytuje. Že to je složitá logika a že tohle si má řešit CSS, potažmo my. A v tomto případě má pravdu.

Kontextový přístup

Ten se sám nabízí:

/* button.css: */

.section .button {
  color: DarkGreen;
}

Někdo by mohl říct, že to není čisté řešení. Odpovídám, že to určitě není čistě komponentové, jenže většina uživatelských rozhraní čistě komponentově navržená není.

Nevýhoda leží v tom, že kód jedné komponenty (Button) bude závislý na kódu druhé komponenty (Section). Když tu druhou začneme refaktorovat, budeme si muset vzpomenout na všechny výskyty v cizích komponentách.

Také můžeme považovat ze nehezké, když si zvyšujeme specificitu, ale dvě třídy nedělají katastrofu. Z okna skákat nemusíme.

Co bychom ale měli, je zařídit správné umístění takového kódu. Odpověď na odvěkou otázku „Patří to do section.css nebo button.css?“ zní: button.css.

Kam s ním? Do button.css s ním

Klíčový selektor je vždy ten poslední vpravo. V našem případě .button. A právě do souboru s touto komponentou bychom měli zapsat tenhle kód.

Docela nerad v souvislosti s CSS používám pojmy z programátorských klasik, ale tady se mi líbí označení button.css jako „Single source of truth“ pro tuto komponentu. Používá ho Ben Frain v Enduring CSS. Prostě: Všechno co souvisí s komponentou, dávejte do souboru, který nese její název.

Pojďme ještě ale ukázat třetí řešení.

Kontextový přístup s můstkem

Může se vám stát, že projekt je opravdu přísně komponentový a použití kontextů je výjimka. Obvykle se to stává, když potřebujete změnit layout nebo velikost vložené komponenty, ale zůstaňme u našeho příkladu s tlačítkem:

/* section.css: */

.section__button {
  color: DarkGreen;
}

V HTML pak:

<div class="section">
  <button class="section__button button">
    Button
  </button>
</div>

V elementu .section__button si tak vytvoříme vlastně modifikátor původního tlačítka, jen s tím rozdílem, že jej můžeme v uložit do section.css a specificita zůstává nízká.

Nevýhoda je, že se zde zcela vytrácí návaznost na původní komponentu button.css, takže zrovna v případě obarvení tlačítka bych použil raději jeden ze dvou výše uvedených přístupů.

Shrnutí

Ukázal jsem tři možnosti, ale jednoduchý rozhodovací algoritmus vám poskytnout neumím. Vždy záleží na obsahu komponent, způsobu práce vás, programátorů i designérů.

Ale hlavní rozhodování je asi takovéto:

  • Pracujete striktně komponentově? Pro znovupoužitelné varianty volte BEM modifikátor původní komponenty (<button class="button button--darker">). Pokud jde spíše o výjimku, volte můstek (<button class="section__button button">).
  • Pro všechny ostatní případy je úplně v pohodě modifikovat komponentu přes kontext. Jen vždy dohlédněte, abyste měli kód na jednom místě.