… a taky blokátory, Progressive Web Apps, Physical Web a Beacons. Událo se toho fakt hodně.

Na MobiForge o tom vyšel skvělý článek „2015 Year in Review“. Tady je doplněný o mé komentáře a lokální kontext.

Blokátory rostou a porostou

V iOS9 se loni objevila podpora blokátorů reklamy a dalšího obsahu. Pro velkou část vydavatelů je jejich rostoucí obliba docela průšvih. My, tvůrci webů, bychom si ale nemohli přát přímočarejší vyjádření přání jak mají weby vypadat. A přímo od uživatelů.

Accelerated Mobile Pages od Google pro rychlejší zobrazení obsahu

O AMP jsem psal, protože to může být opravdu velká věc. Loni Google přišel s působivými demy, letos by se měl projekt představit naplno. Rychlejší zobrazení obsahu znamená také více zkonzumovaného obsahu, proto je tento projekt pro mobilní Web tak zajímavý.

SEO Mobilegeddon a konec všech mobilních pochybovačů

V srpnu Google upravil mobilní vyhledávání tak, aby weby připravené pro mobilní zařízení dostávaly přednost před nepřipravenými. Interně si tenhle termín značím jako konec všech pochyb o potřebě optimalizace webu pro mobilní zařízení. Odškrtnuto, hurá.

iOS ztrácí globální převahu

Tohle nemůže nikoho šokovat. Vzhledem k cenové politice Apple to znamená jediné – na mobilním webu konečně začínají převažovat běžní uživatelé, kteří si prostě koupí normálně drahé Android zařízení. Podíly mobilních operačních systémů začínají i ve vyspělých zemích odpovídat skutečné struktuře obyvatelstva.

iOS ztrácí tržní podíly

Progressive Web Apps

Webové aplikace, které fungují skoro jako nativní. Je možné je jednoduše připnout na plochu uživatele, mohou běžet offline a posílat notifikace. Přitom neztrácíte výhody webových technologií. Moc zajímavé, tohle se hádám taky ujme. Vycházejí hlavně z technologií Service Worker, Web Push Notifications, a Web App Manifest.

Konec Flashe pro reklamní formáty

Tohle bylo jasné už od chvíle kdy první iPhony začaly nabírat tržní podíl. Loni se Flashi vůbec nedařilo, jinak to být nemohlo. Google navíc začal doporučovat HTML5 i pro reklamní formáty.

Penalizace webů co obsah schovávají pod reklamu na apky

Tohle ale více než s mobily souvisí s tím, že Google vyhledávač stále více hledí i na uživatelský prožitek. Překrýt obsah webu reklamní vrstvou bylo fuj vždy. Fakt nevím, proč to některé z nás ještě v roce 2015 napadalo.

Beacons a Physical Web v prohlížeči

Beacons, Physical Web, Web Bluetooth, Eddystone… pod všemi těmito názvy se skrývá propojení reálného světa s mobilem. Přijdete do obchodu a mobil vám nabídne otevření webu prodejce. Třeba. Tohle taky nezapadne, vsaďte se. Od loňska i v některých prohlížečích.

Chrome na Androidu podporuje Network Information API

navigator.connection je alespoň částečná odpověď na častou otázku „Můžu se prohlížeče zeptat na aktuální rychlost připojení?“. Teď alespoň v nejrozšířenějším mobilním prohlížeči. Prima.

Komentáře