Martin Michálek Martin Michálek  – 20. 10. 2021

V tomto článku si budeme povídat o starých dobrých HTML značkách postavený na specifikaci Open Graph od Facebooku.

Asi je skoro všichni znáte, ale všiml jsem si, že je tam pár nuancí, ve kterých leckdo plave. A taky jsem značky pro sociální sítě ještě na Vzhůru dolů nezdokumentoval.

Takže čtěte, i když si myslíte, že tomu rozumíte. Slibuju, že tady nezůstanu u základů.

Co to přesně je a jak se to liší od <title>?

Meta značky pro sociální sítě a moderní chatovací nástroje jsou zodpovědné za automatické náhledy stránek v momentě, kdy uživatel někde sdílí URL vašeho webu.

Stále samozřejmě platí, že do <head> stránky musíme uvádět značky <title><meta name="description">:

<title>CSS grid: mřížka v kostce (Video)</title>
<meta name="description" content="Kupte si kurz „CSS grid: mřížka v kostce“. Praktické video postavené…">

Tohle se použije na mnoha různých místech – počínaje názvem okna v prohlížeči a konče výsledky vyhledávání Googlu nebo Seznamu. Tam to bude ovlivňovat například i šanci, jak moc bude uživatel chtít kliknout právě na ten váš výsledek.

Teoreticky by to mohlo stačit všem sociálním sítím. Jenže často je struktura informací potřebných pro náhled v prohlížeči, vyhledávači a nebo pro Twitter dost odlišná.

Ten hlavní rozdíl je v obrázkovém náhledu obsahu stránky, který po vás sociální síť vyžaduje:

<meta property="og:image" content="/img/webinar-css-grid.png">

Bez téhle metaznačky se při sdílení vašeho článku, produktu nebo firemní stránky zobrazí jen výchozí náhled bez obrázku nebo odkaz úplně bez náhledu. Znamená to výrazně nižší šanci na kliknutí během boje o uživatelskou pozornost.

Proto je dobré, abyste alespoň obrázek měli doplněný vždy.

Validátory

V tomhle textu chci, jak je ostatně u mě zvykem, postupovat salámovou metodou. Nezahltit vás těžkými sousty hned zkraje. Proto si k informaci o nutnosti přiřadit obrázek přidejte ještě odkaz na tento validátor:

metatags.io

Po zadání URL vám vrátí docela přesnou vizuální emulaci toho, jak bude vaše stránka vypadat při sdílení na různých sociálních sítích.

Tenhle validátor ovšem může za rok, dva být neplatný nebo prostě nebude dostačovat vašim pokročilým nárokům.

Proto se ideálně ještě dívejte na výsledky validátorů pro sociální sítě, které vás zajímají:

Minimálně ty první dva (Facebook a Twitter) doporučuji projít u každého typu URL, které na webu máte. Vzhledem k významnému podílu návštěvnosti ze sociálních sítí je to nutnost.

Takže teď víte, že máte vždy připravit obrázek a pak se případně nechat řídit validátory. Pojďme ukrojit další, tentokrát více hutné, kolečko salámu.

Plné znění meta značek pro obsahovou stránku

Obyčejný detail produktu na e-shopu může mít strukturu meta značek podobnou s tou mojí:

<meta property="og:title" content="CSS grid: mřížka v kostce (Video)">
<meta property="og:description" content="Kupte si kurz…">
<meta property="og:image" content="/img/webinar-css-grid.png">
<meta property="og:url" content="https://www.vzhurudolu.cz/video/webinar-css-grid">
<meta property="og:site_name" content="Vzhůru dolů">
<meta property="og:type" content="product">
<meta name="twitter:card" content="summary_large_image">
<meta name="twitter:site" content="@vzhurudolu">

Následuje vysvětlení:

  • og:titleog:description je titulek a popisek pro sociální sítě a chaty. Můžete jej kreativně využít k lepší proklikovost, odlišit od <title>.
  • og:image je onen důležitý obrázkový náhled.
  • og:url je kanonické URL, které si přičte všechna sdílení a lajkování této stránky. Prý je to povinné i pro URL, která nemají kanonickou adresu.
  • og:site_name použijte raději vždy, ale hodí se hlavně u webů, které sedí na více (sub)doménách a chtějí na socsítích používat jednu značku.
  • og:type je důležité označení typu stránky. Různé typy mohou mít různé zobrazení náhledů. Možné typy jsou např. article, book, product… Více k tomu později.
  • twitter:card je označení typu karty, což umožňuje změnit Twitter.
  • twitter:site odkazuje na Twitter účet, který se může u karty objevit s výzvou k přihlášení odběru.

Open Graph, Twitter Cards… a tady oEmbed

Asi jste si všimli, že kromě technologie Open Graph (OG) od Facebooku (prefix og:) se zde používají také Twitter Cards (prefix: twitter:).

V praxi se můžete setkat ještě se třetí specifikací – oEmbed, která na to technicky jde trochu jinak.

V HTML definujete jen cestu k datové struktuře ve formátu XML nebo JSON:

<link rel="alternate" type="application/json+oembed"
  href="http://flickr.com/services/oembed?url=http%3A%2F%2Fflickr.com%2Fphotos%2Fbees%2F2362225867%2F&format=json"
  title="Bacon Lollys oEmbed Profile">

V JSON pak definujete potřebně parametry pro vzhled sdílecího náhledu:

{
  "version": "1.0",
  "type": "photo",
  "width": 240,
  "height": 160,
  "title": "ZB8T0193",
  "url": "http://farm4.static.flickr.com/3123/2341623661_7c99f48bbf_m.jpg",
  "author_name": "Bees",
  "author_url": "http://www.flickr.com/photos/bees/",
  "provider_name": "Flickr",
  "provider_url": "http://www.flickr.com/"
}

Vypadá to zajímavě, hlavně z pohledu vývojářů, protože díky umístění „bokem“ není potřeba zvětšovat HTML kód.

Zdá se, že minimálně obecně s oEmbed FacebookTwitter pracovat umí.

To ale neznamená, že byste mohli Open Graph pro vaše weby úplně vynechat. Ptal jsem se na sociálních sítích, zda někdo oEmbed používá jako hlavní zdroj pro náhledy webu (Facebook, Twitter):

oEmbed tedy zatím považuji spíše za určitou alternativu k Open Graph, která je vhodná pro specifičtější použití, ale OG nenahrazuje.

Mimochodem, Medium a blogovací nástroje, to je další pole možného výskytu vašeho obsahu, který stojí za pozornost jak při použití OG, tak oEmbed. A mimochodem podruhé – Medium pro zobrazování náhledů z oEmbed používá Embed.ly, můstek třetí strany, kam je ale potřeba se registrovat.

O využití oEmbed z druhé strany – pro zobrazení náhledu ve vaší webové aplikaci – dříve psal Bohumil Jahoda na Ječas.cz.

Typy obsahu

Vraťme se teď k nejrozšířenějšímu Open Graph a k tématu kategorií obsahu. Specifikovat přesnou kategorii obsahu a sémantický popis vašeho obsahu může být užitečné.

Podle Facebookuog:type vliv na to, jak se váš obsah zobrazuje v News Feedu. Pokud typ nezadáte, výchozí je website.

Kdysi jsem viděl texty o tom, jak je Facebook schopný přidat „lajknutý“ mediální obsah typu video do oblíbeného obsahu konkrétního uživatele a tím vytvořit o trochu silnější vazbu mezi provozovatelem webu a oním uživatelem sociální sítě.

Pokud tedy připravujete obsah jednoho z následujících typů, zvažte, zda ty metaznačky ještě více nerozšířit:

  • články
  • knížky
  • profil uživatele
  • hudba
  • video

Například pro případ typu article by se metaznačky mohly rozšířit následovně:

<meta property="og:type" content="article">
<meta property="article:published_time" content="2020-09-17T05:59:00+01:00">
<meta property="article:modified_time" content="2020-09-16T19:08:47+01:00">
<meta property="article:section" content="…">
<meta property="article:tag" content="…">

Více o typech obsahu píší ve specifikaci Open Graph nebo v článku na Moz.com.

Značky s prefixem fb: a propojení s analytikou

Uvádět hodnotu pro fb:app_id sice není pro Facebook povinné, ale pomůže to propojit váš web s aplikacemi lidí Marka Zuckerberga, jako jsou komentáře, a jeho analytikou pro sledování webů:

<meta property="fb:app_id" content="…">

Kdysi jsem četl, že je kvůli analytice dobré propojit web i se stránkou na Facebooku. K tomu slouží fb:pages:

<meta property="fb:pages" content="…">

U Twitteru prý podobnou vazbu na analytiku dělá twitter:site:

<meta name="twitter:site" content="@vzhurudolu">

Dva náhledové obrázky

Docela často se hodí mít možnost nechat uživateli vybrat, jaký náhledový obrázek si pro sdílení vašeho obrázku vybere. Je to snadné:

<meta property="og:image" content="/img/socky-1.jpg">
<meta property="og:image" content="/img/socky-2.jpg">

Jasně, používá to jen malý zlomek uživatelů (nadšenců jako jsem já), ale např. u obecných obrázků se vám občasná změna zobrazení na sociálních sítích může vyplatit.

Náhledy webů na Apple Watch

S příchodem chytrých hodinek Watch mě před lety zaujalo, že kalifornská firma převzala existující standard pro náhledy. Ano, i na Apple hodinkách budou uživatelé profitovat z vašich značek Open Graph:

<meta property="og:title" content="Titulek stránky">
<meta property="og:image" content="/nahledovy-obrazek.jpg">

Uživatelům se pak zobrazí náhled webu v chatovacích programech. O tomto píšu v článku o vlivu Apple Watch na webařinu.

Strukturovaná data: něco podobného, ale vlastně jiného

Musím zde zmínit i jednu věc, se kterou se Open Graph a podobné metaznačky pletou – Strukturovaná data (aneb Rich Snippets) od Googlu:

<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "http://schema.org",
  "@type": "Event",
  "name": "Optimalizace rychlosti webu"
}
</script>

Strukturovaná data definovaná na Schema.org také slouží k sémantickému (významnovému) popisu obsahu stránky. Jenže se zaměřují ne jen na pohled na stránku zvenčí jako celek („metaobsah“), ale hlavně na samotný obsah stránky.

Takže v případě kategorie produktů na e-shopu se Open Graph stará o popis této kategorie, Schema.org zajímá i detailní struktura produktů v obsahu.

Rozdíl je v praktickém využití – zatímco Open Graph je pro online kecálky a sociální sítě, Schema.org pro Google a další vyhledávače.

Velikost náhledových obrázků

Podmínky pro náhledové obrázky se liší podle sociálních sítí, ale je možné najít rozumný průnik:

Facebook

  • Ideální poměr stran je 1,91:1.
  • Minimálně 600 ⨉ 315, ideálně ale zhruba 1200 ⨉ 630 pixelů a širší.
  • Maximálně 8 MB.

Více v dokumentaci Facebooku.

Twitter

  • Poměr stran 2:1.
  • Minimálně 300 ⨉ 157.
  • Maximálně 4096 ⨉ 4096, 5 MB.

Více v dokumentaci Twitteru.

Vychází z toho, že vaše obrázky by můžou mít poměr stran 2:1 a šířku kolem 1200 pixelů, ale počítejte, že vám je Facebook po stranách mírně ořízne.

Generování náhledových obrázků

K náhledovým obrázkům se určitě hodí napsat, že nedoporučuji používat nějaké obecné obrázky, např. s logem firmy. Pokud je obsah hodný sdílení, měl by opravdu prezentovat obsah na stránce.

Např. na Vzhůru dolů sice pro články (zatím) obecné náhledy používám, ale při ručním sdílení je měním. Každý důležitý produkt – jako je video, školení, e-book má pak vlastní sdílecí obrázek.

Samotná technologie generování je poměrně důležité téma, ale těžko jej pokrýt v rámci jediného článku o Open Graph, takže vás přesměruju na odkazy:

Však vy už si to pro vlastní platformy nějak dohledáte. A nakonec – většina z vás pokročilejších to už dávno má vyřešené.

Máte nějaké tipy, na které jsem v textu zapomněl? Napište mi do komentářů.

Komentáře

Váš názor? Vaše zkušenosti? Našli jste chybu?