AMP Email: Přinese dynamický e-mail revoluci v tvorbě newsletterů?

Naposledy upraveno: 28. 11. 2019 – Autor: Martin Michálek

U příležitosti spuštění podpory AMP Emailu v mobilních aplikacích Gmailu publikujeme ukázku z e-booku Vzhůru do AMP.

AMP Email je podmnožina frameworku AMP, která slouží ke tvorbě interaktivních e-mailů.

V případě rozšíření by to mohla být opravdová revoluce. Představme si, že bychom jako autoři newsletterů nebo transakčních e-mailů mohli používat komponenty uživatelského rozhraní, jako je akordeon (díky komponentě amp-accordion) nebo obrázkový lightbox (amp-image-lightbox).

Ale co víc: e-maily vyrobené pomocí AMP jsou plně dynamické – mohou si stáhnout data z vašeho API, mohou reagovat na akce uživatele. Z jeho pohledu je pak možné například:

  • Odpovědět na komentář.
  • Přihlásit se na školení.
  • Objednat se k lékaři.
  • Vyplnit krátký dotazník.

A to vše přímo v e-mailovém klientu. Nemusí se tedy proklikávat pryč na web.

Právě proto se pro AMP e-maily používá výraz „dynamický e-mail“. Je to vlastně malá webová aplikace uvnitř doručené zprávy.

Podpora

Ke konci 2019 je podpora následující:

  • Gmail
    Desktopová webová verze dynamické e-maily již podporuje nějaký čas. Aktuálně se nasazuje podpora ve všech verzích nativní mobilní aplikace. vrdl.in/ampemgm
  • Outlook.com
    Microsoft v září oznámil, že podpora vstupuje do fáze „Developer Preview“. vrdl.in/ampemot

Podle různých informací se na podpoře pracuje nebo je hotová i v dalších e-mailových klientech – například Yahoo Mail a Mail.Ru. Ty ale nejsou pro tuzemský trh tak zajímavé.

Vytvářet AMP e-maily můžete začít už dnes. Jak uvidíte v dalším textu, jsou plně zpětně kompatibilní.

Díky tomu, že technologie je v ukázkové fázi, musíte snést otravu s registrací, která je složitá a pomalá. Proces pro Gmail je popsaný v textu „Register with Google to send dynamic emails“. vrdl.in/ampemr

Proč AMP?

Google ve zprávě představující e-mailovou odnož AMP píše, že framework začal jako snaha pomoci vydavatelům, ale teď prý jde o jednu z nejlepších cest, jak vybudovat interaktivní weby.

Klasický framework („AMP Websites“) využívá efektu něco za něco – technologie vás omezí při tvorbě (např. zákazem vlastního JavaScriptu), ale zato nám dá něco, co při běžné tvorbě webu nemáme k dispozici (např. hotové komponenty uživatelského rozhraní).

Zrovna tohle se hodí také e-mailovým platformám – když nebudou muset řešit velké množství variant (a možných chyb) ve vašem javascriptovém kódu, rády tvůrcům poskytnou proprietární funkce navíc.

Více je možné najít v článku „Bringing the power of AMP to Gmail“ na hlavním blogu Googlu. vrdl.in/ampembr

Kritika

TechCrunch: „Dochází nám snad záložky v prohlížeči?“

„Dochází nám snad záložky v prohlížeči, že chce Google slučovat tyto dva kontexty?“ ptá se vtipně Devin Coldewey v textu „AMP for email is a terrible idea“ na TechCrunch. Podle něj interaktivitu v e-mailu nepotřebujeme. Je užitečné, že máme sdělování věcí v e-mailu oddělené od jiných aktivit na webech a v aplikacích.

V určitých ohledech má pravdu, ale osobně neočekáváme rozvoj chatování, přenosu videa, složitějšího nakupování nebo dalších komplexních interakcí uvnitř e-mailu. Ony ty „jiné aktivity na internetu“ jsou jako skříň s mnoha šuplíky. Akce typu rychlá objednávka nebo filtrování obsahu patří do šuplíku, který naopak v e-mailu smysl má – rychlá a jednoduchá interakce na základě doručeného obsahu.

Z tohoto pohledu rádi přirovnáváme AMP Email k notifikacím v moderních mobilních operačních systémech. Dříve to byly jen zprávy. Dnes je možné už přímo z nich vykonávat jednoduché akce – například odpovědět na zprávu. A zhruba v téhle oblasti vidíme místo pro dynamický e-mail.

V článku na TechCrunch se dál bohužel argumentuje opakováním klišé „Google chce vlastnit a kontrolovat další náš obsah“, které může někoho znepokojovat, jiného zase nechává chladným. I v tomto bodě však přichází text se zajímavým postřehem – interaktivní e-mail bude možné díky AMP obohacovat daleko přesnějšími měřeními chování uživatelů s následným využitím pro potřeby reklamy. tcrn.ch/2o49P24

Litmus: Marketéři se těší, ale AMP zároveň přinese nové problémy

Jaina Mistry zase na blogu Litmusu zmiňuje jeden zajímavý potenciální problém: Možnost aktualizace e-mailů po odeslání.

To je velmi zajímavý postřeh a opravdu to problém být může. Příklad: V e-mailovém klientovi hledám hotel v jižních Čechách, který mě zaujal v nabídce od Booking.com z minulého týdne. Jenže obsah e-mailu se mezitím změnil. Bude velmi záležet, jak s tím budou autoři e-mailů pracovat.

Více si můžete přečíst v článku „Marketers Can’t Wait to Use AMP for Email, But Here’s What Will Be Holding Them Back“. vrdl.in/amplitmus

AMP Email technicky

Minimální HTML je velmi podobné svému sourozenci u klasického AMP:

<!doctype html>
<html amp4email>
  <head>
    <meta charset="utf-8">
    <style amp4email-boilerplate>
      body{visibility:hidden}
    </style>
    <script async src="https://cdn.ampproject.org/v0.js"></script>
  </head>
  <body>
    Ahoj, jsem AMP e-mail!
  </body>
</html>

Jde o směsici prvků použitých v jiných částech specifikace AMP – Websites a Ads.

Video: AMP Email

Tomáš Krejčí na brněnské minikonferenci Frontendisti.cz ukazuje krásné demo dynamických e-mailů, hlavně pro vývojáře.

Kromě vám již známých pravidel tady například platí:

  • Jiný typ dokumentu: <html amp4email> nebo emoji „High Voltage“ namísto amp.
  • Optimální šířka layoutu je 800 pixelů nebo méně. Autoři upozorňují, že širší obsah se může v některých e-mailových klientech oříznout.
  • Pokročilé trackování příjemců e-mailů jako na webech – například pomocí <amp-analytics> – v tuhle chvíli možné není. Zůstaneme u klasického měřicího pixelu známého z HTML e-mailů.

Co zpětná kompatibilita?

Nebojte, kompatibilita je zajištěná. E-mail ve formátu AMP může být odesílán v jednom balíčku spolu s již existujícími formáty. Jde o MIME typ text/x-amp-html, který pošleme vedle text/html a text/plain pod rodičovským typem multipart/alternative.

A co odpovídání? Klient, který AMP Email zvládá, by měl v odpovědi nebo při přeposlání odmazat AMP část. Je zde proto opravdu důležité, aby existovala alternativa v HTML nebo čistém textu.

Co si o dynamických e-mailech tvořených pomocí AMP myslíte? Napište nám to do komentářů.

Komentáře