Martin Michálek Martin Michálek  – 7. 8. 2019

Podívejme se na několik případových studií úspěšného nasazení AMP.

Předností zrychlovací technologie je zrychlení webů, to víme. A víme i to, že zrychlením webu můžeme zvýšit jeho úspěšnost při plnění obchodních nebo jiných cílů.

Už jsme se rovněž dozvěděli, že Google a další dodavatelé návštěvnosti používají rychlost jako jeden ze signálů kvality webu. Je tedy možné očekávat, že se správně nasazená a měřená AMP stránka nějak pozitivně projeví v číslech. A to si pište, že projeví.

Zaměřme se teď na jednotlivé případové studie.

BMW.com: AMP jako urychlovač vstupu na plnohodnotný web a o 49 % vyšší návštěvnost

BMW.com nasadilo AMP na novém hlavním webu. Slouží k urychlení vstupu do plnohodnotného webu vyrobeného pomocí přístupu PWA (progresivní webová aplikace). Vývoj trval šest měsíců a poté naměřili troj- až čtyřnásobně vyšší rychlost webu a díky tomu kromě jiného o 49 % vyšší návštěvnost z vyhledávačů.

The Washington Post: snadný vývoj s AMP

The Washington Post, velké americké noviny, nasadily AMP už v polovině roku 2015. Jejich webový tým tím podle případové studie zajistil o 88 % rychlejšího načtení webu (v průměru se dostanou na 400ms načtení). Zajímavý je také 23% nárůst mobilních uživatelů, kteří se k nim během týdne vraceli, když předtím ve vyhledávači viděli některou z AMP Stories.

David Merrell, Senior Product Manager z těchto novin, se v případové studii navíc nechal slyšet, že začít pracovat s AMP bylo snadné, protože je postaveno na tradičních webových technologiích.

E-shop Greenweez: 5× rychlejší web za dva měsíce práce

Greenweez, francouzský online prodejce ekovýrobků, získal nasazením AMP dokonce pětinásobné zrychlení mobilního uživatelského prožitku. Před nasazením AMP dosahoval konverzní poměr na mobilech pouhé čtvrtiny desktopové hodnoty. V Greenweez předpokládali, že je to mimo jiné pomalým načtením webu, které v té době zabralo v průměru 10 vteřin.

Na začátku roku 2017 AMP nasadili na produktové stránky a následně na šablonu výpisu produktu v kategoriích. Už v dubnu téhož roku tvořily přístupy přes AMP téměř polovinu celé návštěvnosti webu. Dále ještě uvádějí 80% zvýšení konverzního poměru na mobilech a snížení nákladů na akvizici mobilního uživatele o 66 %. CEO firmy, Simon Le Fur, přitom v případové studii akcentuje, že to celé bylo snadné – migrace na AMP jim trvala jen dva měsíce.

Případové studie z celého světa a různých oborů činnosti najdete na amp.dev/success-stories.

Dopady na marketing ve vyhledávačích

Zajímavou případovou studii, navíc z nezávislého zdroje, nabízí analýza 26 webů AMP od Stone Temple. Změny v metrikách chování uživatelů v přirozených výsledcích vyhledávání na mobilech byly oproti běžným webům následující:

  • Přístupy uživatelů na web se zvedly o 27 %.
  • Zobrazení stránek ve výsledcích bylo o 34 % více.
  • Míra prokliku vzrostla o 15 %.

Celý text „Does AMP Improve Rankings, Engagement, and Conversion?“ je na vrdl.in/ampstone.

Jak je to v Česku a na Slovensku?

Vývoj v našich zemích sledujeme dlouhodobě a máme radost, že v době psaní tohoto textu, v květnu 2019, je možné uvést docela dost velkých příkladů nasazení:

  • Mezi obsahovými weby je například Reflex.cz, anebo Seznam Zprávy či ProŽeny.cz z dílny Seznam.cz.
  • Z větších e-shopů je to například Lékárna.cz, cestovka Relaxos.cz, s technologií ale experimentuje i Alza.cz.

V Česku se o číslech, která produkují AMP stránky, příliš nemluví. Pokud ano, zapomíná se odfiltrovat nasazení AMP od dalších vlivů nebo se dělají jiné chyby v měření. Čest výjimkám, kterých je ale velmi málo.

Čísla ze světových případových studií jsou působivá, že ano? Ale není se čemu divit. Už dlouho víme, že razantní zrychlení webu má vliv prakticky na všechny klíčové obchodní ukazatele. AMP navíc ve zvyšování rychlosti načtení webu těžko hledá konkurenci.

Máte už nasazení AMP za sebou a rádi byste se pochlubili čísly? Neváhejte napsat do komentářů nebo se zmínit e-mailem.