Umíte si představit kódování newsletterů bez <table> a inline stylů? Používání moderních CSS3 technologií nebo třeba SVG tamtéž? Sci-fi!?

Přátelé, asi to jde. Ale jasně – ne úplně jednoduše a samo. Musíte pro to udělat minimálně jednu věc. Zajít na přednášku Marka Robbinse na letošní WebExpo. Mark totiž tráví čas přemýšlením, jak pomocí progressive enhancement obelstít e-mailové klienty a do temné dračí sluje kódování newsletterů přinést trochu světla z moderní webové kodéřiny. Následující rozhovor berte jako pozvánku na jeho přednášku.

Zdravím, Marku! Moje první myšlenka, když jsem si procházel vaši práci zněla: Tomu neveřím! :) Je to už sice dlouho, co jsem naposledy kódoval e-mailovou šablonu, vím ale, že mezi lidmi je stále hodně klientů jako Outlook nebo webová verze Gmailu, které nové technologie neumí. A vy mluvíte o interaktivních e-mailech, e-shopech v newsletterech a posledních CSS3 technologiích… V čem je ten trik? Dá se to shrnout do jedné myšlenky?

Ve skutečnosti je to všechno o cílení e-mailových klientů, ve kterých to funguje a přidání fallbacku pro klienty, kde to nefunguje. Ty věci, o kterých mluvím, nefungují v Outlooku a některé z nich nefungují ani v Gmailu, ale velká většina uživatelů je uvidí.

Z pohledu webu je to jako psaní kódu pro poslední verzi Chrome, zatímco také bereme v potaz, že 6 % našich uživatelů používá Netscape 4.

Mark Robbins

Mark Robbins je e-mailový rebel.

Ve shrnutí vaši přednášky pro WebExpo jsem se dočetl, že můžeme zapomenout „že máme kódovat e-maily jako by byl rok 1999 a že vše musí být stylováno inline v HTML a layouty tvořeny tabulkami”. Je vážně možné odstranit inline styly a <table>, když je na druhém konci Outlook?

Od chvíle, co byl Gmail minulé září aktualizován, 95 % otevřených e-mailů teď podporuje blok <style> a to včetně Outlooku. Je stále nejlepší vkládat základní styly jako inline, abychom pokryli zbývajících 5 %, ale většinu z inline stylů můžeme odstranit.

Pro <table> je podíl klientů, ve kterých je nepotřebujete, 94 %. Jen Outlook nás tady zdržuje. Většina vývojářů e-mailů dnes používá podmíněné komentáře, takže se tabulky používají pouze v Outlooku. Navíc právě pracuji na projektu, který odstraňuje všechny tabulky používané pro layout a přitom se stále dobře renderuje v Outlooku.

Líbí se mi nápad API vašeho produktu: Rebel. Ale není omezující aby vývojáři vybírali pouze z předpřipravených šablon? Většina klientů (a designérů), které znám, chce mít vlastní vzhled šablon.

V rámci našeho API nabízíme hodně možností úprav na míru – až ke každému samostatnému elementu v interaktivních komponentách. Nabízíme také zákazníků možnost přidat vlastní HTML. A v rámci naší chystané aktualizace umožníme vytvoření prakticky jakéhokoliv e-mailového rozvržení jen pomocí JSONu.

Jak Rebel zapadá do existujících pracovních postupů a nástrojů typu těch Mailchimpu?

Naše pozice je vedle poskytovatelů e-mailových služeb. Vygenerujeme kód e-mailu a vyexportujeme jej jako HTML soubor. Ten můžete nahrát ručně nebo v některých případech automaticky do rozhraní poskytovatele. Jakmile je e-mail rozeslán, sbíráme analytiku ke všem interakcím v e-mailu. Její výsledky si pak můžete prohlížet v našem dashboardu nebo v existujícím software.

Poslední otázka – jsem rád, že děláváte přednášky o přístupnosti v e-mailu. Souvisí to samozřejmě s mou přednáškou pro letošní WebExpo – o návrhových vzorech pro přístupnost. Budete mít čas probrat tohle téma i na vaší přednášce?

Vlastně jsem první přednášku o přístupnosti e-mailů slyšel až loni, ale teď je to v komunitě žhavé téma. Dělám co nejlépe umím, abych téma dostal mezi lidi spolu s dalšími výbornými vývojáři e-mailů. Něco o tom ve své přednášce řeknu, ale také pracuji na samostatné přenášce o přístupnosti v e-mailech pro jindy.

Děkuji a už vím, kde se v sobotu 23. září ve tři odpoledne uvidíme.

Komentáře