Firemní web od H1.cz na závěr lehce škobrtá

30. březen 2007, 10:01 Kategorie: Webdesign

Ačkoliv většina z článků, která vyšla v seriálu Firemní web od H1.cz si drží vzhledem k cílové skupině, čtenářům iHNed.cz, velmi dobrou úroveň, David Špinar v tom aktuálním najíždí na tenký—a věřme že i tající—led.

David v článku Výběr dodavatele firmám kromě jiného radí:

Kromě kalkulace bývá častým jevem, že od vybraných firem požadujete grafický návrh pro jednu či více stránek, abyste si ověřili, jak šikovná umí být firma právě ve vašem případě.

Ano, bývá častým jevem, že výběr dodavatele webu se řídí předběžnými grafickými návrhy. Pokud si dobře pamatuju, před 3-4 lety, kdy jsem pracoval ve firmě, která do tendrů chodila, to bylo zcela běžné. Neexistuje však lepší způsob, jak výběrové řízení pohřbít.

Tvorba webu je poměrně složitým procesem, který ostatně H1.cz v seriálu docela dobře popisuje: nejdříve hledáme cíle webu, cílové skupiny, analyzujeme konkurenci, tvoříme obsah, pak třeba uděláme wireframy, prototyp a teprve nakonec může přijít ke slovu grafický design. Moučníku patří závěr oběda.

Firmy přece mají celou řadu jiných kritérií, jak najít toho nejlepšího dodavatele webu: koncepci projektu, reference, pracovní postupy, cenu… tak jim prosím piruetami nad grafickým návrhem nemotejme hlavu a snažme se je přesvědčit o nesmyslnosti takového výběru.

Ulož do delicious, linkuj.cz, jagg.cz, vybrali.sme.sk Díky!

Diskuze

[ RSS této diskuze ]

  1. Misha, 30. 03. 07, 10:49, #

    mě ten seriál přišel čím dál tím víc trochu samoúčelný – kdybych to dal mému tátovi, který má firmu mimo IT a chtěl by si udělat web, tak z toho stejně nebude moudrý a naopak pro lidi, co se v tom oboru pohybují, to bylo opravdu všehochuť.

  2. Adam, 30. 03. 07, 11:04, #

    moje řeč – v poslední době řešíme stejný problém – design má být výsledkem určitého hlubšího vhledu do problému, zjištění účelu webu apod.

    už to řešíme tak, že odkážeme klienta na reference, s tím, že nám musí věřit na základě portfólia. grafické návrhy se řeší až v momentě závazné smlouvy.

    výhodou je bezesporu i to, že klienti s oblibou posouvali pixely a míchali barvičkama – mají pocit, že designu rozumí každý – tomuto se v tomto případě vyhnete, klient má důvěru ve vaše řešení...

  3. David Špinar, 30. 03. 07, 13:44, #

    Zdravím a děkuji za komentář (snad poprvé, kdy někdo komentuje nějaký díl seriálu, za což jsem pochopitelně rád.

    Nikdy jsem nepracoval v ryzí webdeveloperské firmě, čili to mohu posuzovat vždy jen z té druhé strany, tedy strany zadavatele. Účastnil jsem se (jako zadavatel, nebo častěji jako konzultant) desítek výběrových řízení na webařskou firmu a vždy byla pečlivě zvolena kritéria, podle kterých se rozhodovalo o vítězi. Téměř vždy to byla nabídnutá cena, reference, schopnost dostát technické specifikaci a alespoň nějaký grafický návrh. Abych se přiznal, opravdu nikdy jsem nebyl u výběrového řízení, kde by se zadavatel rozhodl pro vítěze jen na základě referencí nebo ceny, byť to pochopitelně smysl dává. Nikde jsem netvrdil, že to tak musí být. V článku jsem psal, že to tak většinou bývá.

    Navíc, v souladu s celkovým vyzněním celého seriálu, spíše předpkládám, že většina přípravných prací (tj. projektová příprava) se děje na straně klienta, čili webdeveloperská firma už může pro svůj grafický návrh získat poměrně ucelené podklady.

  4. David Špinar, 30. 03. 07, 13:48, #

    A ještě dodatek – v seriálu zdaleka nejsme “v závěru”. Pokud se správně dívám na jeho osnovu, jsme někde kolem poloviny. Při týdenní periodicitě by měl trvat do července. :-)

  5. Martin Michálek, 30. 03. 07, 14:38, #

    Davide, seriál o vytváření webu na 7 měsíců? Máte mexickou produkci? ;-)

    Ale k věci: Ano, bylo by skvělé, kdyby všechno připravil klient a na studio zůstal grafický design. Ovšem—u nás je to ryzí sci-fi a ve světě kromě výjimek taky. Seriál H1.cz zadavatele docela hezky provede základy, takže když to obrovské množství informací trošku vstřebá, může do jednání se studiem vstoupit připraven.

    Je škoda, že čtenáři nenabídneš trošku hlubší pohled na výběrové řízení. Všechny užitečné informace ze seriálu mu budou k ničemu, když napíše takové podmínky tendru, kterého se rozumné studio nemůže zúčastnit.

  6. Jiří Sekera, 11. 04. 07, 15:12, #

    „Dobrý den,
    poptáváme web pro stavební firmu. Součástí stránek by měl být e-shop a dobré SEO. Pošlete nabídku a přiložte tři grafické návrhy stránek.“

    ...standardní poptávka. Taková firma si nekupuje web, ale rohlíky. Někteří si to nechají rádi vysvětlit, někteří se cítí být při první známce „odporu“ podváděni. Tak trochu folklór, na který menší beruvšechno firmy a velké reklamky (u velkých projektů) pořád slyší.

    U větších firem nebo reklamek jde často jen o to, aby web byl. U reklamek jde o součást velkých balíčků, kde web je jen malou zanedbatelnou (a podceňovanou) dílčí částí. U velkých firem zadání a proces většinou řeší někdo, kdo tlačí na rozpočet a nechce ztrácet ani vteřinu navíc.

    Výsledky tomu odpovídají, trh krystalizuje… dobří obchodníci dostávají rozum a ví, že „nejsou tak bohatí, aby kupovali levné věci“ a ti ostatní...

Komentáře jsou uzavřeny