Proč řešit rychlost načítání webu?

Never underestimate the importance of fast.

V Google mají jasno. Tohle prohlásil v roce 2010 Eric Schmidt, tehdejší šéf firmy.

Ale nemusíte být Google. Rychlejší načtení vylepší uživatelský prožitek a pomůže tak cílům každého webu.

My lidé to zkrátka rychlé chceme

Uživatelé jsou prostě jen lidé. Trpělivost lidí při čekání na reakci rozhraní po provedení akce není nekonečná.

  • Do 100 milisekund: považujeme za okamžitou reakci.
  • Do jedné vteřiny: poznáme prodlevu, ale nepřerušíme úkol.
  • Nad deset vteřin: ztrácíme pozornost a máme tendenci začít plnit jiný úkol.

Více se dozvíte v článku „Response Times: The 3 Important Limits“ od Jacoba Nielsena. vrdl.in/4o3d7

Rychlost načtení stránky má vliv na úspěšnost webu

Říkají to alespoň studie a testy, které o tom byly publikovány.

Walmart si například spočítal, že každé zrychlení načtení stránky o vteřinu zvýší konverze jejich webu o dva procentní body. To nebude úplně špatný výdělek, že ano? vrdl.in/ziud9

I v Česku rychlost zabírá. Portálu Srovname.cz jsem osobně pomáhal se zrychlením důležitých vstupních stránek. Poměrně jednoduchými kroky jsme na mobilních zařízeních zvýšili konverzní poměr o čtvrtinu. vrdl.cz/blog/58-rychlost-srovname-cz

Další analýzy dokazují, že se zrychlení webu pozitivně promítá do všech klíčových ukazatelů: konverzního poměru, počtu zobrazených stránek, počtu návštěv nebo třeba spokojenosti zákazníků. Mnoho studií ze světa najdete na WPO stats. wpostats.com

Rychlost ovlivňuje řazení inzerátů AdWords a přirozených výsledků ve vyhledávání přes Google

Ano, rychlost načítání je jedním z řadicích parametrů AdWords kampaní. Už od roku 2008. Doslova píšou:

Pokud výrazně vylepšíte čas načtení vaší cílové stránky, měli byste vidět lepší Quality Score a nižší nabídky pro minimální cenu za proklik (CPC).

Více se dočtete v článku „Landing page load time now affects keywords' Quality Scores“ na blogu Inside AdWords. vrdl.in/9w2xd

Google říká, že rychlost webu má vliv na zobrazování ve výsledcích vyhledávání. Na pořadí ve výsledcích má přímý vliv hlavně rychlost vygenerování stránky na serveru. Zájemce odkážu na detailní popis na Moz.com. vrdl.in/zhrkp

Rychlost tedy ovlivňuje nejen konverze, ale i pravděpodobnost, že se na web člověk vůbec dostane.

Rychlost mobilních sítí se nikdy nevyrovná pevnému připojení

Ani zvyšování přenosové rychlosti na 3G/4G sítích nesrovná načítání webů na mobilech s připojením v kancelářích a domácnostech. Proč? Klíčový problém je latence, tedy doba, kterou v průměru trvá spojení mezi serverem a klientem.

Mrkněte se na tuhle tabulku. Je inspirovaná knihou Ilji Grigorika, High Performance Browser Networking.

Připojení Max. rychlost Mbit/s Latence ms
2G/EDGE 0,1–0,4 300–1000
3G 0,5–5 100–500
4G/LTE 1–50 < 100
WiFi 1–50 < 10

Latence je průměrné zpoždění mezi požadavkem serveru a odpovědí prohlížeče. Doručení každého ze souborů, které web potřebuje, latence zdrží.

Zatímco ideální přenosová rychlost mobilního připojení se může rovnat pomalejším „wifinám“, zpoždění (latence) pro zaslání každého ze souborů bude vždy horší. Vysvětlení je nasnadě – architektura mobilního internetového připojení je daleko složitější než u toho pevného. Data jdou vzduchem, že ano.

Česko je už sice hezky pokryto LTE sítěmi, jenže sítě čtvrté generace zdaleka nemají a jen tak nebudou mít v mobilu všichni. lte.ctu.cz/pokryti/

Takže: ano, rychlost načtení je dobré řešit. Pravděpodobně vám na web pomůže dostat více lidí a také vylepší klíčové ukazatele hodnocení jeho úspěšnosti.

Co dál? Přečíst si článek o nástrojích pro analýzu rychlosti.

Komentáře

comments powered by Disqus

Podobné články

zařazené v kategoriích Rychlost načítání, Netechnické.

Zanikající část webařiny: obyčejné weby a CMS na míru

23. 7. 2017 na blogu

Pokud vyvíjíte vlastní řešení na míru každému klientovi za desítky tisíc korun, zpozorněte, protože v mnoha případech to přestalo dávat smysl.

Veřejná školení

Optimalizace rychlosti načítání

Optimalizace rychlosti načítání

Většina responzivních webů má problém. Umí se sice dobře přizpůsobit různě velkým obrazovkám, ale na mobilech se načítá pomalu. Příští termín: 5. října.

14. září Mistrovský vývoj webů na WordPressu
27. září Dnešní webová kodéřina
19. října SVG
16. listopadu Principy Javascriptu

Cena kurzů je 4 490 Kč bez DPH. Dřívější zákazníci mají 10 % slevu.
Všechny se konají v KC Greenpoint Praha.
Můžete si je také objednat do firmy.

Vydal jsem novou knihu: „Vzhůru do (responzivního) webdesignu“

„Vzhůru do (responzivního) webdesignu“

Kniha „Vzhůru do (responzivního) webdesignu“
Jak navrhovat a implementovat responzivní UI?

Více informací