Proč řešit rychlost načítání webu?

„Never underestimate the importance of fast“ prohlásil v roce 2010 Eric Schmidt, tehdejší šéf Google.

Nemusíte být Google. Rychlejší načtení vylepší uživatelský prožitek a pomůže cílům snad každého webu.

My (lidé) to prostě rychlé chceme

Jako vždycky je dobré si na začátku přiznat, že uživatelé jsou jen lidé. Na jejich vnímání rychlosti uživatelského rozhraní dělal v šedesátých letech pokusy Robert B. Miller. Výsledky v devadesátých letech převzal Jacob Nielsen. Zkoumána byla trpělivost lidí při čekání na reakci rozhraní po provedení uživatelské akce:

  • do 100 ms – považujeme za okamžitou reakci,
  • do jedné vteřiny – poznáme prodlevu, ale nepřerušíme úkol,
  • nad deset vteřin – ztrácíme pozornost a máme tendenci začít plnit jiný úkol.

Další zajímavá čísla v souvislosti s lidskými vjemovými schopnostmi najdete třeba v doporučeních Google pro autory webů.

Rychlost načtení stránky má vliv na úspěšnost webu

Říkají to alespoň studie a testy, které o tom byly publikovány.

Wallmart si například spočítal, že každé zrychlení načtení stránky o vteřinu jim zvýší konverze o dva procentní body.

Další případovky dokazují, že se zrychlení webu pozitivně promítá do všech klíčových ukazatelů – konverzního poměru, počtu zobrazených stránek, počtu návštěv nebo třeba spokojenosti zákazníků. Všechny studie ze světa najdete na WPO stats. Pokud dáváte přednost sumarizační infografice, tady je.

V Česku sice zatím nevím o takhle hezkých případovkách, lidé jsou ale všude stejní, že ano? Inspirovat se můžete u případů, kdy se kladení důrazu na rychlé načtení vyplácí jako součást širší internetové strategie. Velmi úspěšný redesign Respektu dávám jako první příklad. Rychlost hodně řeší také třeba vývojáři ve Slevomatu. Pokud máte konkrétní případové studie, rád je tady zveřejním.

Ovlivňuje také řazení Adwords inzerátů a přirozených výsledků v Google vyhledávání

Nezapomeňte, že rychlost načítání je jedním z řadících parametrů AdWords kampaní.

Google říká, že rychlost webu má vliv na zobrazování ve výsledcích vyhledávání. Na pořadí ve výsledcích má přímý vliv hlavně rychlost vygenerování stránky na serveru.

Rychlost tak ovlivňuje nejen konverze, ale i pravděpodobnost, že se na web člověk vůbec dostane.

Mobilní sítě se nikdy nevyrovnají pevnému připojení

Ani zvyšování přenosové rychlosti na 3G/4G sítích rychlost načítání webů na mobilech nevyrovná s připojením v kancelářích a domácnostech. Proč? Klíčový problém je latence, tedy doba, kterou v průměru trvá spojení mezi serverem a klientem.

Mrkněte na tuhle tabulku. Je inspirovaná knihou Ilji Grigorika High Performance Browser Networking:

Připojení Max. rychlost Mbit/s Latence ms
2G/EDGE 0,1 - 0,4 300 - 1000
3G 0,5 - 5 100 - 500
4G/LTE 1 - 50 < 100
Wifi 1 - 50 < 10

Vysvětlení je nasnadě - architektura mobilního internetového připojení je daleko složitější než toho pevného. Více toho jde vzduchem, připojujeme se do béteesek, které mohou být různě vytížené atd.

Ano, Česko je už sice moc hezky pokryto LTE sítěmi, jenže tuhle rychlost zdaleka nemají a jen tak nebudou mít v mobilu všichni.

Takže ano, rychlost načtení je dobré řešit – pravděpodobně vám na web pomůže dostat více lidí a také vylepší klíčové ukazatele hodnocení jeho úspěšnosti.

Komentáře

comments powered by Disqus

Podobné články

zařazené v kategoriích Rychlost načítání, Netechnické.

Případová studie Srovname.cz: jaký vliv má zrychlení webu na konverzní poměr?

12. 5. 2016 na blogu

Srovname.cz jsem pomáhal se zrychlením webu. Na mobilech se tím povedlo zvýšit konverzní poměr o jednu čtvrtinu.

Nástroje pro analýzu rychlosti načtení stránky

27. 4. 2016 v příručce

Začněte s Google PageSpeed Insights, pokračujte na WebPageTest.org. Budou se vám také hodit vývojářské nástroje v Chrome nebo jiných prohlížečích.


Martin Michálek

Autor: Martin Michálek

Nezávislý frontend designér s šestnáctiletou praxí a nadšením pro moderní webové postupy a technologie. Píše Vzhůru dolů, školí a je k dispozici pro konzultace.

Kurz „Optimalizace rychlosti načítání“

Většina responzivních webů má problém. Umí se sice dobře přizpůsobit různě velkým obrazovkám, ale na mobilech se načítá pomalu. Příští termín: 27. října.

Termíny dalších veřejných školení

2. června Bootstrap
15. června Dnešní webová kodéřina
29. září SVG
13. října Responzivní design
24. listopadu Principy Javascriptu

Cena kurzů je 4 490 Kč bez DPH. Dřívější zákazníci mají 10 % slevu.
Všechny se konají v KC Greenpoint Praha.
Můžete si je také objednat do firmy.

Ebook „Vzhůru do CSS3“

Ebook „Vzhůru do CSS3“

Pořiďte si můj ebook „Vzhůru do CSS3“.
o nových CSS vlastnostech a moderní kodéřině.

Koupit za 249 Kč