Redesign homepage BBC: davům k službám

19. leden 2008, 01:20 Kategorie: Webdesign

Jedna z nejvýznamnějších webových stránek světa se možná výrazně změní. BBC testuje betaverzi nové homepage a nezasvěcené by mohla zaskočit překvapivá jízda na vlně současných trendů od společnosti, jejíž práce s uživatelským designem dlouho slouží jako dobrý příklad.

BBC Beta

BBC servíruje web 2.0: plná personalizace jako na iGoogle, všechny ty naleštěné drag and drop, AJAX, jQuery, parádní flashové Vista hodiny a všechno si můžete přemísťovat, jak chcete! Skoro by se zdálo, že tým bbc.co.uk nechal design na uživatelích, jel si zapařit do některého z pražských pubů a poslední zbytky jasného názoru, kterým by návštěvníky svého webu někam chtěl směřovat, nechal v letadle EasyJetu do Londýna.

Ale vážně – vykřikovat na Václaváku webdesignéry bbc.co.uk nejspíš nenajdete. Právě teď totiž procházejí tisíce e-mailů, které jim od uživatelů přišly a hledají způsob, jak tu stránku ještě zlepšit. Tak jako to udělali v roce 2006, kdy vyhlásili soutěž Reboot:bbc.co.uk.

Kdokoliv mohl poslat návrh úvodní stránky. U nás to bývá průvodním jevem designérské bezradnosti, v případě BBC jde o náhražku nákladných (a často pochybných) průzkumů mezi uživateli a sběrný koš nápadů z celé Británie. Byl to velmi chytrý krok. Reboot vyhrál návrh BBC Malkovich, který posouvá personalizaci ještě dál – můžete se na obsah podívat očima někoho úplně jiného. Geniální.

Mnoho voleb – uživatelova smrt?

Na betaverzi homepage BBC si můžete nastavit opravdu všechno – a když to budete dělat důsledně (což stejně jako mimo-UK moc nemůžete), dostanete se jistě do nastavovací extáze. Pro mě je nastavování vzhledu naprosto nepochopitelná věc – nechci trávit čas s něčím, co bych rád přenechal týmu designérů. Ale uznávám, že my pragmatici použitelnosti jsme celkově vzato v menšině a akce typu skinování Seznamu to dokazují.

Personalizace obsahu je užitečná, ale měla by asi vznikat na základě přirozeného chování na webu (když často klikám na zprávy z burzy, nezajímá mě obsah pro děti), nikoliv přemýšlením nad zatržítky v nastavení.

Konec designu jako kosmetiky

Všimněte si ještě jedné věci – nová beta BBC je taková, ehm… nehezká. Kde jsou pořádné gradienty, odlesky, barvičky, a koláž se zeměkoulí a jedničkonulami v hlavičce? Tohle všechno tady chybí a já mám velkou radost. Toto je skutečný webdesign, jakým nás zatím školí Flickr, poslední dobou Google a další – design sloužící práci uživatele, nikoliv jako dekorace pro potěchu grafika.

Ulož do delicious, linkuj.cz, jagg.cz, vybrali.sme.sk Díky!

Diskuze

[ RSS této diskuze ]

  1. liba, 19. 01. 08, 11:21, #

    Hle redesign :-)
    Jedničky a nuly se zeměkoulí by na webu BBC nečekal snad ani pacient, který se po deseti letech probral z komatu a chystá se navštívit svůj oblíbený zpravodajský portál.

    Co je či není skutečný webdesign bych si netroufl hodnotit, to je podle mě dost tenký led. Řekl bych, že v rámci trendů a zaběhnutých konvencí, které momentálně hýbou webem, je nová homepage BBC důstojným zástupcem.

    Personalizaci webu způsobem jaký nabízí BBC považuji spíš za samoúčelnou snahu zalíbít se uživatelům. Myslím, že kvalitní personalizační system by byl lepším a efektivnějším designerem než je samotný uživatel.

    A není té kosmetiky v přednastavené verzi homepage nakonec víc než na předchozím webu BBC?

  2. marek, 19. 01. 08, 13:50, #

    mě se ten nový design líbí, a to hodně :)

    chvilku jsem si hrál s tím přetahováním, a pak jsem skočil na toho malkoviche – to je supr nápad.

    nechci trávit čas s něčím, co bych rád přenechal týmu designérů – s tím ale souhlasím, ač se mi hodně líbí si s něčím podobným vyhrát, málokdy to skutečně používám.

  3. Lukáš Chadraba, 19. 01. 08, 14:00, #

    Ty hodiny nejsou ve stylu Visty. Spíš ty hodiny ve Vistě jsou ve stylu BBC :D Nedávno jsem koukal na old identy BBC. Ty hodiny tam najdeš ;) Víc odkaz

    Redesign je nádherně čistý a uživatelsky velice přívětivý. Tu absolutní pesonalizaci jsi docela vystihl. Mělo by se to opravdu na stránce “rovnat” spíše automaticky podle aktivit a né podle vlastního nastavení. Potěšila mne zmínka o Flickr jeho dokonalém “ne”designu :)

    Co myslíte..dočkáme se podobnéhé servisu od České Televize? Na podzim má spatřit světlo světa nová verze zpravodajského portálu ČT 24. V létě loňského roku jsem jim poslal docela obsáhlý email reagující na jejich výzvu k sepsání nápadů. Vizemi o personalizaci jsem nešetřil :) Ale což. Oni na to snad přijdou sami. Když už ČT nešetří inspirací v corporate stylu BBC :), tak na webu by to také mohlo být vidět.

  4. Václav Štrupl, 19. 01. 08, 15:13, #

    ...vykřikovat na Václaváku webdesignéry bbc.co.uk nejspíš nenajdete.

    Potvrzuji. ;-)

  5. Lobo, 19. 01. 08, 17:51, #

    Ten rok římskými číslicemi v patičce je prostě super.

  6. Lukáš Chadraba, 19. 01. 08, 21:29, #

    To Lobo: BBC to tak píše všude vedle kvádříků v logu..například v titulcích dokumentů.

  7. Martin Michálek, 20. 01. 08, 22:37, #

    [1] Libo, gradientů je na nové betaverzi asi více. Mám z té bety ale pocit, že přemýšleli více nad interakcemi uživatele, než než nad vzhledem. Nicméně – na bbc.co.uk/home/beta sledujeme spíše nějaký prototyp, kterým sbírají data od uživatelů. Finální verze bude asi hodně jiná.

    Mimochodem, mezitím na stránce o redesignu přibylo pár zajímavých výsledků z ohlasů uživatelů. Milé je, že uživatelé spíše odmítli nastavování barev, ale naopak obsah bych chtěli nastavovat velkoryseji. To je dobrá zpráva.
    Kopíruji sem celý ten odstavec (kdyby zase zmizel):

    Here are some common points that were raised in your feedback:

    * The main promo area should be smaller, moveable and/or customisable

    * A greater degree of personalisation for the modules (eg. to have your own team’s news in the sports box, or to select your preferred radio stations)

    * The text is too big and doesn’t resize gracefully

    * The colour changes are distracting and unnecessary

    * Too much scrolling needed

    * You’d like to be able to switch between the retro clock and a digital equivalent

    We can’t promise to comply with all your suggestions – sometimes because there are technical or business reasons why we can’t and sometimes because some of you dislike the very things that others love – but we’ll do our best.

  8. liba, 21. 01. 08, 09:18, #

    [7] A není tenhle způsob přemýšlení o uživatelské interakci a sběr dat od uživatelů spíše jen jinak praktikovanou kosmetikou schovanou alibisticky za vyšší cíle?

    A nepletou si designeři BBC zpravodajský portál s webovou aplikací? Opravdu potřebujeme při čtení denních zpráv mít možnost rozbalovat, přemisťovat, zabalovat? Není to spíš přílišné zaujetí momentálním trendem web 2.0 aplikací (viz. i tvá zmínka o Flickru a googlovskych aplikacích, které mají se zpravodajským portálem společného snad jen to, že se zobrazují v okně webového prohlížeče)?

    Jsem dost skeptický k tomu, pokládat uživatelům jakékoliv přímé otázky týkající se uživatelského ovládání. Možná, že BBC zvolilo jinou metodiku (nevíte?), ale podněty typu text je moc velký, hodiny bych chtěl digitální a né analogové napovídají, že spíše a) je správně.

  9. Martin Michálek, 23. 01. 08, 22:42, #

    [8] Proskenoval jsem pár spotů od zodpovědných lidí na BBC Internet blogu a vidím to trochu jinak..

    Zmiňovaná homepage není zpravodajskou stránkou. Obsah, který vidíš v betaverzi, je spíše předvojem obrovského množství widgetů plných textu, videa nebo zvuku, jaké si jenom dovedeš z archivu BBC představit. Zpravodajství asi dál poběží na news.bbc.co.uk.

    Novou homepage chápu jako pokus BBC udržet krok s konkurencí – například iGoogle není nic jiného než prázdná plocha, na kterou si můžeš nakládat obsah podle svého gusta. A pro BBC dnes je daleko více konkurencí Google nebo Yahoo než třeba NYTimes nebo podobné lokální plátky ;-)

    Máš ale zřejmě pravdu se skepticismem vůči “pokládání přímých otázek uživatelům”. Tady jsem se nejspíš mýlil, když jsem betaverzi a navazující mailový průzkum považoval jen za mezikrok před finálním návrhem.

    Věty jako “Ty analogové hodiny nahoře byly původně spíše vtípkem, ale uživatelé tuto připomínku starých zlatých časů kupodivu považují za uklidňující.” (Richard Titus, Acting Head of User Experience) mě přesvědčují, že v BBC vítězí paroubkovské “veřejné průzkumy na všechno” nad vyhraněným designérským názorem.

  10. Jirka Wetter, 30. 01. 08, 17:30, #

    “Kdokoliv mohl poslat návrh úvodní stránky. U nás to bývá průvodním jevem designérské bezradnosti, v případě BBC jde o náhražku nákladných (a často pochybných) průzkumů mezi uživateli a sběrný koš nápadů z celé Británie. Byl to velmi chytrý krok.”

    Nevidím v tom moc rozdíl, stejně nakonec musel nějaký odborník/odborníci projít všechny návrhy a zpracovat je do výsledné podoby. Takže se od standardního uživatelského testování liší jen počet respondentů :-)

Komentáře jsou uzavřeny