Jak lepkavá je vaše stránka?

24. září 2006, 22:07 Kategorie: Webova-analytika

Každá stránka vašeho webu je jeho výkladní skříní. Během několika vteřin se na ni uživatel rozhodne, zda vstoupí nebo odejte.

Jak ale zjistit, jaké vstupní stránky nedostatečně motivují uživatele k pokračování v návštěvě vašeho webu a stávají se tak zároveň tím posledním, co u vás viděl? Webová analytika vám odpoví.

Lepkavost stránky a míra odrazu

Eric T. Peterson, autor Web Analytics Demystified, zavedl pojem, který se mi moc líbí: lepkavost stránky (page stickiness). Je to číslo, které udává poměr mezi ojedinělými zobrazeními stránky a zobrazeními stránky, po kterých následuje zobrazení jiné stránky webu:

Lepkavost stránky (page stickiness): 1 – ((ojedinělé zobrazení stránky (single access page views of a page) / vstupní zobrazení té samé stránky (entry page views of the same page)).

Jak říká Peterson, lepkavost stránky by neměla být menší než 70 – 80 %. Tenhle ukazatel jsem zatím v žádném analytickém software neviděl, třeba s ním pracujete vy.

Mám pocit, že prakticky stejný, jen obrácený ukazatel používá Google ve svých Analytics a říká mu míra odrazu (Bounce Rate). Přesný algoritmus neznám, ale vzato selským rozumem, Google měří poměr zobrazení jediné stránky (tedy odrazů) a vstupů z ní na další stránky webu.
Optimální míra by tedy měla být obrácená: 20 – 30 % a méně.

Bounce rate

Máte-li web o stovkách vstupních stránek, v GA velmi oceníte možnost najít stránky právě podle míry odrazu. Ukazatel hledejte v Content Optimization > Navigational Analysis > Entrance Bounce Rates.

Co může být špatně, když stránka nevyhovuje?

Doporučuji tento ukazatel jednou za čas projít a ty nejnavštěvovanější stránky s největší mírou odrazu analyzovat a upravit. Dejte si ale pozor na ty, které nemají nikam vést – nejčastěji to bývá stránka s kontakty.

Ulož do delicious, linkuj.cz, jagg.cz, vybrali.sme.sk Díky!

Diskuze

[ RSS této diskuze ]

  1. Milan Tesař, 25. 09. 06, 08:29, #

    Bounce Rate by se měla počítat z těch měr co jsou zobrazené v tabulce, tj. (Entrances) / (Bounces) – poměr návštěv, kdy je stránka vstupní a jednostránkových návštěv této stránky (single page access). Takhle to zřejmě počítá GA, ale viděl jsem i bounce rate počítanou jinak – zohledňující dobu na stránce apod.

  2. MzK, 25. 09. 06, 15:05, #

    Statistika je nudu. To bych nedělal nic jiného, než sledoval statistiky a spekuloval jak dobře se odráží proč a jak..

  3. Michal Till, 25. 09. 06, 15:48, #

    Obávám se, že specielně u méně navštěvovaných webů tento údaj může způsobit trochu zmatek. V případě, že někde získáte bez vašeho vědomí zpětný viditelný, ale méně relevantní zpětný odkaz, může vám z tohoto čísla udělat již pověstný přesnou informaci o nepřesných datech. Stalo se mi to v případě, kdy jsem napsal nějaké pluginy do jednoho publikačního systému a jen tak uvedl adresu svého webu. Návštěvníků přišlo relativně dost, ale jelikož web je zatím v češtině, šli pryč... A to je jen jeden z mnoha příkladů. Zkrátka, page stickiness není tak úplně v rukou webmastera.

  4. Martin Michálek, 26. 09. 06, 10:44, #

    Michale, u menších webů bych se takovou statistikou nezabýval a soustředil se raději další tvorbu obsahu.

    Když ale máte web o 500 a více stránkách a hledáte klíč, podle něhož určíte prioritu ve zlepšování jejich obsahu, je míra odrazu skvělá. Nicméně dobře varujete před vnějšími vlivy, které je třeba vyloučit.

  5. paxik, 30. 09. 06, 01:54, #

    Co když je na stránce odkaz, který vede mimo server? Uživatel na něj klepne, zjistí, že se ocitl mimo naše stránky a vrátí se. Co na to lepkavost a odrazovost stránky?

  6. Martin Michálek, 02. 10. 06, 14:29, #

    Paxiku, když uživatel na stránku vstoupí a hned ji opustí, aniž by pokračoval v návštěvě stejného webu, nastane “odraz”. Ve zmiňovaném jednoduchém algoritmu se nezapočítává doba strávená na stránce.

Komentáře jsou uzavřeny