4 způsoby vyhledávání informace

28. březen 2006, 09:41 Kategorie: Webdesign

Ne vždy uživatel přesně ví, co hledá. Máte-li něco společného s webdesignem, měli byste vědět, že způsobů, jak lidé vyhledávají informace, je více.

Google -- Cože?

Ne vždy vám při hledání informace taková stránka pomůže.

Hezky to na Boxes and Arrows sepsala Donna Maurer a jediné, co bychom ji mohli vytknout je nepřítomnost znalosti českého jazyka. Pokud chcete jít více do hloubky, nedoporučím vám nic jiného, než si článek Four Modes of Seeking Information and How to Design for Them přečíst celý v originále. Vám ostatním je určen následující článek.

Jak tedy uživatel vyhledává informace?

Ví, co hledá

Uživatel ví, co chce, jakými slovy informaci musí popsat a kde začít vyhledávat. Příkladů bychom našli mnoho, v českých poměrech to může být třeba hledání hotelu v Krkonoších.

Tyto návštěvníky rozpoznáte díky tomu, že váš web nalézají pomocí velmi přesných klíčových frází a kontaktují vás s přesnými dotazy.

Na svém webu takovému uživateli pomůžete dobrou informační architekturou a jejími známými prostředky (vyhledávání, indexy, rychlé odkazy atd.)

Bádá

Hledá informace, které jsou podobné jemu známým. Příkladem může být služba hudebního serveru last.fm pro vyhledávání hudby podobné vašim oblíbeným interpretům.

Takový návštěvník přijde na vaše stránky díky obecné frázi a místo objednávky pošle e-mailový dotaz.

Bádající člověk na vašem webu nejvíce ocení odkazy na související informace a průvodce jeho problémem.

Neví, co by měl vědět

Uživatel neví, že informace, kterou využije, existuje, a proto ji nehledá. Typický příklad je třeba přihlášení k odběru RSS—uživatel očekává, že dostane nové informace z oboru, které by jej však nenapadlo vyhledávat.

Zde také pomohou odkazy na související stránky a kromě toho odkazy na podrobnější informace ze stručného a dobře popsaného shrnutí.

Hledá již nalezené

Hledá informaci, kterou již našel dříve. Jako příklad si uveďme prohledávání wishlistu u Amazon.com nebo bookmarkovací systémy jako del.icio.us

Umožněte uživateli si stránku přidat do oblíbených, uschovat produkt do “wishlistu”, vytisknout si ji nebo poslat do e-mailu.

U každého typu webových stránek je způsob vyhledávání informací trochu jiný. Důležité je vědět, že tyto čtyři způsoby vyhledávání informací existují.

Ulož do delicious, linkuj.cz, jagg.cz, vybrali.sme.sk Díky!

Diskuze

[ RSS této diskuze ]

  1. Vilém Málek, 29. 03. 06, 17:24, #

    V souvislosti s námětem spotu mi nedá, abych neodkázal na seriál (bohužel pokračování už nějak nejsou) Davida Bureše, který se tímto problém zabýval také, a to značně obšírně, z pohledu informačního analytika i webdesignéra. Viz tedy Artefakty informační architektury ;-|

Komentáře jsou uzavřeny