Filipika proti logotypům

19. březen 2006, 22:18 Kategorie: Webdesign

Přehnané použití logotypů pro domnělou propagaci partnerů čehokoliv se stává morem, který zasahuje nejen grafický, ale i webový design.

Million Dollar Homepage

Million Dollar Homepage dovedla logotypovou mánii k absurditě. Ale chcete, aby takhle vypadaly vaše webové stránky?

Když se podíváte na prezentaci partnerů Evropské databanky, uvidíte asi 30 volně naskládaných logotypů s odkazem na stránky partnerských firem. Horší už to mají snad jenom bezhlavě-všechno-kasírující Rafťáci s prezentací sponzorů filmu.

Jaký to může pro partnery mít přínos?

Dobrá, ale co když se přecejen chcete svým partnerům na webu nějak zavděčit?

Nerušte partnerství, buďte však užiteční

Pokud je to možné, prezentujte partnera pomocí obsahu atraktivního pro návštěvníka stránek. Věnoval například vašemu hudebnímu klubu partner zvukové vybavení? Napište stránku o tom, jak skvělý je ve vašem klubu zvuk, kdo jej zařídil a proč jste se rozhodli pro něj.

Mám pocit, že logotypy partnerů jsou materiál, který na web nepatří a je udržován jen jakousi nespecifikovanou potřebou a úchylkou pro značky.

Co vy na to? Máte jiné nápady, jak prezentovat spolupracující organizace na stránkách?

Ulož do delicious, linkuj.cz, jagg.cz, vybrali.sme.sk Díky!

Diskuze

[ RSS této diskuze ]

  1. mat, 19. 03. 06, 22:49, #

    mě u těch odkazovaných rafťáků zaujala jiná věc – na vstupní stránce se pod flashem objeví dva odkazy – jeden na nějakou hi-res(?) verzi a druhý na verzi standartní – patrně z vlajek…

  2. Petr, 19. 03. 06, 23:12, #

    Mám podobnou zkušenost a vím, že to není záměr tvůrců webu, ale hnidopišství: Když jsme pořádali fesťák, jeden mediální partner propásl uzávěrku plakátů a byl to pro ně nepřekonatelný problém, že na plakátu velikosti A1 se mezi záplavu dalších 30 log nebylo jejich logo cca 3×3 cm… Prostě jsme na vytištěné plakáty dolepovali samolepky…

  3. Vilém Málek, 20. 03. 06, 08:01, #

    Když člověk uvede logo partnera, je partner spokojen a nikdo neremcá (ať už si ho lidé všimnou nebo ne). Když člověk o partnerovi napíše v článku, jak je v tomto spotu doporučováno, vrhne se na něj horda nevraživců a obviní ho z PR, skryté reklamy a okrádání vlastní babičky. Toť povaha českého národa v praxi.

  4. crackonosh, 20. 03. 06, 09:01, #

    Já jsem nad tou logománií taky nějakou dobu uvažoval. To, co v článku říkáte, je samosebou pravda, ale těm “partnerům” to prostě nevysvětlíte. Oni jsou na svá (většinou ohyzdná) loga neskutečně pyšní a snaží se využít každé příležitosti, jak je ukázat světu. V konečném důsledku jim je vlastně jedno, že takový odkaz nebo vyhrazená ploška má nulovou hodnotu, protože oni takto nepřemýšlejí. Všechna ta všudypřítomná loga se stala už jen tolerovanou povinností...

    Takže marný apel by mel směřovat hlavně na adresu majitelů webu/dresu/čehokoliv: Dobře si rozmyslete, zda je nutné vše oblepit změtí nevkusných obrázků.

  5. Martin Michálek, 20. 03. 06, 09:38, #

    Viléme, crackonoshi, hledám alespoň jednoduchou sadu argumentů, jak vysvětlit partnerovi, že takovéto vystavování logotypu není příliš efektivní a jsou jiné cesty propagace. Smiřovat se s tímto jevem nechci. :-)

    Podívejte se na to jako návštěvník stránek—bude vám milejší přínosný a označený PR článek nebo sada logotypů v patičce webu či na zvláštní stránce?

  6. maeror, 20. 03. 06, 09:59, #

    Jako návštěvník stránek souvisejících s nějakou akcí (hudební, sportovní...) dám přednost sadě logotypů z jednoduchého důvodu: sponzoři je chtějí -> bez nich nebudou peníze -> bez nich nebude akce (a ani stránky). Pochopitelně, že by teoreticky byl lepší PR článek, ale k tomu přemluvíš MINIMUM sponzorů. Přece jen – článek si přečte málokdo, zatímco obrázek vidí všichni. To, že osobně se mi stránky nacpané logotypy taky nelíbí, je, bojím se, už trochu jiná věc…

  7. llook, 20. 03. 06, 12:11, #

    Nápisy na Nascarech (a obecně brandová reklama) nejsou k tomu, aby si je někdo zapamatoval. Ale kdo Nascary (nebo ELH, nebo F1…) více sleduje, jistě si z fleku vzpomene alespoň na deset značek, které se tam často objevují. Podle mě to funguje.

  8. Marcel Simonides, 20. 03. 06, 12:37, #

    Ještě je důležité, kde partneři chtějí ty logotypy mít. Pokud to bude patička každé stránky webu, tak na cílovou stránku míří mnoho odkazů ze všech stránek toho webu, včetně odkazu z titulní stránky. Sice to nebude asi tematicky příbuzný obsah, ale pokud bude Rank stránky vysoký, bude to cílovému webu pomáhat – za předpokladu, že těch log nebude zase příliš moc.
    Odkaz z obrázku, pokud je v ALTu klíčové slovo je IMHO podobný jako textový.

    Domnívám se, že toto však partnerům majitel webu nevysvětlí – jak již napsali jiní.
    Je o dost složitější (časově náročnější) komunikovat s každým z partnerů a chtít po nich PR článek, nebo jim PR článek napsat. Zde tedy obvykle nastupuje finanční hledisko udělat to raději s těmi logotypy.

  9. Martin Michálek, 20. 03. 06, 12:50, #

    Dobře shrnu to:

    1. partneři chtějí zveřejňovat logotypy
    2. je složité je přesvědčit, proč tak nedělat
    3. PR článek jako náhražka pro zveřejňování logotypů je nepoměrně pracnější

    Jak ovšem prospět partnerům jinak než umístěním logotypu na stránce, nebereme-li v potaz časové, finanční aspekty a nutnost partnery přesvědčovat?

  10. Martin Snížek, 20. 03. 06, 13:47, #

    Jak ovšem prospět partnerům jinak než umístěním logotypu na stránce, nebereme-li v potaz časové, finanční aspekty a nutnost partnery přesvědčovat?

    A co třeba pár okomentovaných textových odkazů?

    Jinak k tomu problému – je to podle mě způsobeno obecně nelogickým myšlením většiny lidí, kteří po světě běhají. Proč někdo zaplatí za ty zoufale špatné a neefektivní reklamy v regionální televizi? Proč si milion hotelů po celém světě mění odkazy mezi stránkami, které obsahují tisíce neodlišených odkazů plných slov hotels a accommodation, když už to dneska ani ty vyhledávače moc neberou? Proč je někdo ochotný platit za zákazníka za Adwords 400 korun, když má provizi poloviční? Svět je prostě takový ;-)

  11. liba, 20. 03. 06, 15:48, #

    Parazitování značek na webu, plakátě či jiném nosiči informace, považuji za důsledek špatného uvažování. Chceme-li s tím něco udělat, musíme umět vysvětlit zadavatelům, v čem je toto uvažování liché a přijít s vlastním návrhem efektivního řešení.
    To jsem neřekl nic nového, ostatně hádám, že důvod proč machal tenhle článek napsal, s hledáním takových řešení úzce souvisí :)

    Myslím si však, že nic tak jednoduchého, jako je obecně platný argument, proč se vyhnout používání logotypů, neexistuje. Resp. několik takových argumentů znám, ale ověřil jsem si, že pro většinu zadavatelů jsou málo přesvědčivé – příliš odborné.

    Podle mě vede cesta přes poskytování komplexních služeb našim zadavatelům v oblasti strategie vizuální a marketingové komunikace, kde webová stránka či plakát je pouze nástrojem. Je třeba získat si důvěru zadavatele nejen v obasti designu, ale i ve službách designu nadřazených a s designem souvisejících.

    O tom zda bude design úspěšný totiž nerozhoduje pouze způsob, jakým je tvořen, ale také pro jaké prostředí ho tvoříme, koho jím hodláme oslovovat, kdo je naším konkurentem atd.

    O tyto věci se my, designéři, musíme zajímat, pokud chceme tvořit efektivně. Poznatky a zkušenosti, které tím získáme jsou myslím tou nejlepší zbraní proti všudypřítomným značkám.

  12. Vilém Málek, 20. 03. 06, 20:23, #

    Mně, jakožto poskytovateli obsahu, současná situace vyhovuje. Jak už jsem řekl, pokud bych ji řešil jinak (článkem či odkazem – už jsem to zkoušel), vrhnou se na mně stovky imbecilů (myslím doslova), zkritizují mě v komentářích a ještě mě pomluví na všech možných diskusních fórech (do kterých kolikrát ani nemám přístup). Za ty nervy a tu námahu mi prostě alternativní metoda nestojí, i když jako člověk, který o webu něco málo ví, dobře chápu, že by to bylo pro všechny zúčastněné strany přínosnější.

    Takže, podle mého názoru, není naděje na pozitivní změnu, dokud se situace na netu “neznormalizuje” – dokud na webu budou převažovat uřvaní asociálové a týnejdžři, kteří nemají ani znalosti, ani sociální vazby, není šance. A možná ani potom ne, vždyť z těch týnejdžrů kolikrát vyrostou společensky naprosto deformovaní jedinci…

  13. llook, 21. 03. 06, 08:24, #

    Nevím, jak může PR článek nebo okomentovaný textový odkaz přispět k povědomí o značce.

    Internetová reklama je teprve v počátcích vývoje, a tak by se dalo argumentovat že jí ještě nikdo nerozumí. Ale u logotypů obecně – opravdu všechny ty firmy (včetně těch největších) nevědí co a proč dělají?

    [12] Koho mi ten druhý odstavec tak připomíná? :-)

  14. Jiří Bureš, 21. 03. 06, 18:30, #

    [13] G. B. Shaw: Když si 40 hlupáků nasadí cylindr, neuvidíme 40 gentlemanů, ale 40 hlupáků v cylindrech.

    > opravdu všechny ty firmy (včetně těch největších) nevědí co a proč dělají

    Opravdu, často je to tak.

  15. Vilém Málek, 22. 03. 06, 12:22, #

    [13] Řekl bych, že jde o podobnost čistě vnější, ideový základ je určitě odlišný ;–)

    [14] Nádherný citát ;–)

Komentáře jsou uzavřeny