Atomický design a Pattern Lab: návrat do budoucnosti návrhu uživatelských rozhraní

We’re not designing pages, we’re designing systems of components. — Stephen Hay

Pattern Lab je nástroj pro návrh, testování a prezentaci atomických designových systémů.

Používám ho na aktuálním projektu a mám takový pocit, že jinak už větší weby dělat nechci. Tady budu vysvětlovat proč.

Nejprve si ale musíme povědět něco o systémech designu.

Designové systémy

Myslím to, co asi znáte pod pojmy style guide nebo pattern library. Neznáte? Je to jako by jste si udělali pro větší projekt vlastní knihovnu odpovídající Bootstrapu. Chcete lepší vysvětlení? Podívejte se na přednášku:

Video: Úvod do Style Guides

Martin Staněk o „style guides“, dokumentacích k systémům designu.

Budu se tady odkazovat na svůj aktuální projekt – přípravu systému atomického designu pro nový Webmium Eshop.

Webmium - systém atomického designu

Systémy jsou super:

  • usnadňují dodržování jednotnosti designu
  • zmenšují a zpřehledňují kód
  • podporují iterativní vývoj po malých kouscích
  • usnadňují testování
  • vylepší komunikaci v týmu a zaučení nových lidí, hlavně díky dokumentaci

Designové systémy prostě šetří čas a peníze.

Poslyšte, není těch názvů nějak moc? Style guides, systémy komponent, vlastní Bootstrapy, UI knihovny, knihovny návrhových vzorů, CSS frameworky… Ano, ta věc má děsně moc názvů a variant. Já si je všechny vložil do kategorie systémy webového designu.

Ať tomu budeme říkat jakkoliv, webdesign jde z mého pohledu jasně tímhle směrem. Materiálů o design systémech je opravdu hodně. Podívejte se třeba na tenhle rozcestník: styleguides.io.

Pojďme teď být o trochu konkrétnější. Povězme si Atomic Designu, jednomu z nejnadějnějších myšlenkových frameworků pro tvorbu systémů pro webový design.

Atomický design

Anglicky Atomic Design. Proč zrovna do něj vkládám takovou naději? Protože za ním stojí chlapík jménem Brad Frost. Nic vám to neříká? Tipuji ale, že jste už někdy viděli jeho blog.

Brad je velká hvězda dnešního frontend designu, která má díky úspěšným přednáškám vliv. A teď navíc o atomickém designu píše knížku.

Já vím, sázet při výběru nástroje na jméno tvůrce není stoprocentně spolehlivé. Brad ale v tuhle chvíli nemá konkurenci a ta knížka to pojistí, uvidíte.

Atomic Design

Frost přišel s tříděním prvků na stránce do úrovní vycházejících celkem chytře z chemické terminologie. Vezměme to i s příklady z našeho eshopu:

  1. Atomy (například tlačítko)
  2. Molekuly (např. tlačítko s inputem spojené do vyhledávacího pole)
  3. Organizmy (např. hlavička stránky)
  4. Šablony (např. šablona detailu produktu)
  5. Stránky (např. stránka konkrétního produktu)

Není to zbytečně složité?

Neptáte se sami. Než jsem si atomickou organizaci zkusil na konkrétním projektu, všem okolo jsem říkal, že je to zbytečně složitá hierarchie a že běžné projekty si vystačí s jedno až dvouúrovňovou strukturou komponent.

Než jsem si to zkusil na konkrétním projektu.

Teď už mám vyzkoušeno a říkám, že je to kategorizace, která je pro obyčejné weby vlastně dokonalá. Omlouvám se tedy všem atomům, molekulám, organizmům a své učitelce chemie na střední.

Hlavním důvodem pro zavedení designových systémů je — ušetření práce. Organizace komponent o méně úrovních, obvyklá na jiných mých projektech čas šetří, ale ne tak jako když z atomů skládáte molekuly a z molekul organizmy. Práce designéra i kodéra se pak opakuje výrazně méně a začne fungovat onen efekt skládání Lego kostek, tak hojně spojovaný se systémy webového designu.

Pokud by vám ale atomické dělení přestalo vyhovovat, kategorizaci si můžete sami změnit. Brad Frost k tomu vyloženě vybízí a ukazuje i příklady jiných organizací. Myslím, že to ale nebudete potřebovat.

Video: Atomic Design v České televizi

Zdeněk Lanc sdílí zkušenosti s předchozí verzí Pattern Labu při redesignu ČT24.

Tak, a teď si pojďme povídat o nástroji pro práci na atomických systémech.

Pattern Lab: návrh, prezentace, ale hlavně testování atomického designu

Na začátek se musím přiznat, že Pattern Lab je pro mě zdrojem největšího nepochopení a frustrace — asi tak od doby co jsem se snažil ve Francii domluvit anglicky.

Pattern Lab totiž není:

  • nástroj k prezentaci systému designu (jako AtomicDocs)
  • ani nástroj ke generování dokumentace k CSS (jako KSS nebo StyleDocco).

Je to nástroj pro návrh. Tedy spíše v kategorii Photoshop nebo Sketch. Jejda, to byla bolest, než mě došlo, že se nehodí k nasazení na existující projekt, ale že projekt se musí přizpůsobit jemu.

V obvyklých případech vás bude přidání Pattern Labu do vašeho designérského workflow stát určité úsilí. U mě to bylo snadné, protože asi víte, že jsem zblázněný do návrhu rozhraní přímo v prohlížeči.

Kromě návrhu ale Pattern Lab dokáže testovat, ověřovat designérské hypotézy přímo v prohlížeči, v různých obsahových nebo uživatelských kontextech. To je, řekl bych, jeho hlavní silná stránka. Vy totiž dobře víte, že spíše turista z Francouze vytáhne anglickou větu než vy ze svého Photoshopu či Sketche prototyp testovatelný v prohlížeči. Tady je ta budoucnost, kterou jsem zmiňoval na začátku.

Podobně jako výše uvedené nástroje pak Pattern Lab sice umí systém designu prezentovat, tedy ukazovat lidem mimo nejužší designérský tým. Neřekl bych, že tohle je ale jeho silná stránka. Protože je primárně testovací, má docela ošklivé výstupy. Nabízí nicméně skvělou podporu pro generování jakékoliv dokumentace z materiálů co do něj nasázíte. Je to Markdown, Mustache šablony a nějaké CSS soubory. Udělat z toho cokoliv prezentovatelného v pohodě zvládnete.

Užitečné odkazy k Pattern Lab:
Ohromný článek na Smashing Magazine.
Demo Pattern Labu. Zdrojáky jsou na Githubu.

Testování na reálném obsahu

Nejdřív otázka pro designéry:

Bylo dřív vejce nebo slepice? A obsah nebo design?

Asi budete souhlasit, že obsah a design spolu dost úzce souvisejí. Při práci na designu potřebujete obsah, to designéři vědí. Jenže ono je to někdy i naopak. Při testování designu potřebujete všechny varianty obsahu, včetně extrémních. To vědí zase frontend kodéři.

Pattern Lab nabízí úžasnou věc – vkládání reálného obsahu přímo do designu. Už ve fázi návrhu! Pokud obsah někde máte, necháte si ho nalít do JSON souboru a napojíte na něj Pattern Lab. Lusknutí prstem a v prohlížeči testujete víceméně reálný web. Nebo v případě rozpracovaného projektu pro Webmium více webů na jednom systému designu:

Varianty Webmium

Pseudošablony: testování variant obsahu

Další hezká věc a přitom žádná velká věda. Pattern Lab nabízí možnost vytvořit pseudošablony, varianty šablon s různým typem obsahu, různým rozložením atd. Prostě si všechny možnosti otestujete už přímo v design systému a ne až na běžícím webu.

Pattern Lab není nutnost, ale…

Asi byste atomický systém dokázali implementovat bez Pattern Labu. Ale moc to nedoporučuji. Můžete ho navrhnout v Photoshopu, ale bude vám chybět možnost okamžitého otestování. Můžete ho zkusit napsat přímo v kódu, ale bude vám chybět nástroj pro snadný návrh a prezentaci.

Ani v případě mé práce pro Webmium není Pattern Lab jediný nástroj. Grafické materiály dostávám v běžných celostránkových souborech z Photoshopu. S grafikem máme docela soulad, takže můžu prohlásit, že i takhle může atomický systém vznikat. Jen musíte vědět, že to co poskládáte z atomického designu nebude perfektně sedět s pé-es-déčky. Nicméně doufám, že v pixel-perfect návrhy už dávno nevěříte.

Zkusíte Pattern Lab a atomický design?

Určitě ho zkuste, pokud:

  • děláte vlastní produkt nebo spravujete větší web: design systém dlouhodobě využijete a větší počáteční časová investice se vám vrátí;
  • jste otevření změnám v pracovních postupech: designér i kodér totiž musí velmi intenzivně spolupracovat a vyvíjet věci v malých iteracích.

Pattern Lab se naopak nehodí:

  • do firem, kde rubete unikátní weby jako Baťa cvičky – obvykle agenturního typu;
  • na malinké projekty – pokud si to nechcete vyloženě zkusit a víte, že to v budoucnu užijete (naopak skvěle se hodí na systémy pro vytváření malinkých webíků);
  • do týmů, ve kterých chybí zkušený designér nebo kodér – spolupráce je tam dost důležitá (lze spojit do jedné osoby frontend designéra).

Tím, že jsme si do projektů zavedli vodopádový systém, udělali jsme si z webdesignu dost složitý obor. Zeptejte se svého kodéra, když mu grafik předává složitá celostránková PSDéčka, jak moc času by ušetřil systematičtějšími a atomičtějšími podklady.

Díky nástupu mobilních zařízení se zjednodušují uživatelská rozhraní, což je skvělé, ale nestačí to. Nástup designových systémů vnímám jako pročišťující proces. Proto návrat. Návrat do pravěku webdesignu, kdy fáze návrhu a implementace webu nebyla tak komplexní činností.

A proč návrat do budoucnosti? Na WebExpo 2015 jsem říkal, že nám chybí nástroje pro rozumný návrh rozhraní. A že v budoucnu určitě přijdou. Tušíte správně. Pattern Lab je pro mě jedním z nich. Do světa bez atomického designu, Pattern Labu nebo podobných nástrojů se už, moji milí, vracet nechci.

Komentáře

comments powered by Disqus

Podobné články

zařazené v kategoriích Nástroje, Netechnické, Podcast.

Rychlost webu je záležitostí designéra

8. 3. 2017 na blogu

Cíle webových grafiků a designérů se moc nemění. Co se ale změnilo, jsou naše znalosti o významu rychlosti webu pro jeho výslednou úspěšnost.

Výsledky dotazníku: Jak se my, webaři a webařky, vzděláváme?

19. 2. 2017 na blogu

Nejvíce pomocí krátkých textů a videí. Fyzické knížky ani prezenční kurzy zatím jejich elektronické alternativy neporazily. Vzdělávání si účastníci většinou objednávají i platí sami.

Ebook „Vzhůru do CSS3“

Ebook „Vzhůru do CSS3“

Pořiďte si můj ebook „Vzhůru do CSS3“.
o nových CSS vlastnostech a moderní kodéřině.

Koupit za 249 Kč